بررسی تاثیر یادگیری از طریق همیاری بر نگرش به مدرسه در بین دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی ناحیه دو شهر ری
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71467;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2381
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- جمیله حدادی وایقان
- استاد راهنما
- محمد رضا کرامتی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضـر با هـدف بررسـی تأثیـر یادگیـری از طـریق همیاری بـر نگـرش نسبت به مـدرسه در بین دانش¬آموزان دختر پایه¬ی دوم ابتدایی ناحیه دو شهرری انجام گرفت. پژوهش حاضر کاربردی و روش پژوهش شبه آزمایشـی (از نـوع پیش¬آزمون و پس¬آزمون با گـروه کنترل) مـی¬باشد. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه¬ی دانش¬آموزان دختـر پایه¬ی دوم ابتـدایی(1365دانش¬آموز) شاغل به تحصیـل در مــدارس ابتدایـی ناحیـه¬ی دو شهـرری در سال تحصیلـی 94- 1393مـی¬باشد، که به صورت تصادفـی دو مدرسه از 22مدرسه ابتدایی دخترانه انتخاب و یک مدرسه به صورت تصادفی به عنوان گروه آزمایش و یک مدرسـه بـه عنـوان گـروه کنتـرل در نظـر گـرفتـه شـد. ضمناً در هـر مدرسه دو کلاس از کلاس¬های مـوجود به صورت تصادفی مورد مطالعه قرار گرفت. لذا روش نمونه-گیری از نوع روش نمونه¬گیری تصادفی چند مرحله¬ای مـی¬باشد¬. در مجمـوع از بیـن جامعه¬ی حاضر، 152 دانش¬آموز دختـر پایه¬ی دوم ابتدایی" 76دانش¬آموز به عنوان گروه آزمایش (دو کلاس 38 نفره)، 76 دانش¬آموز به عنوان گروه کنترل (دو کلاس 38 نفـره)" تعیین شـد. ابزار گـردآوری داده¬ها در ایـن پژوهش، پرسشنـامه سنجـش نگـرش نسبت به مدرسـه(مک کوچ و سیگل،2003) مـی¬باشد. روایی ابزار از طریق روایی محتوایی و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبـه شد که در تحقیق حاضـر ضریـب آلفا 97/0 مـی¬باشـد. نتایـج نشـان داد، که روش "یـادگیـری از طـریــق همیــاری" بـر نگـــرش دانـش¬آموزان نسبــت بــه مدرســه مــؤثـر بـوده(031/0>P،75/4=F) همچنیـن بر مؤلفه¬های نگرش نسبت به مدرسه نیز مؤثر بوده"مؤلفه¬ی نگرش نسـبت به معلـم و کلاس(05/0P?،62/3=F)، مـؤلفه¬ی انگیزش/خـود¬ نظـم¬دهـی(021/0> P،44/5=F)، مـؤلفــه¬ی نگــرش بـه عملکـــرد خـــود در مدرســـه¬(014/0>P،23/6=F)، مؤلفـــه¬ی ادراک خــود تحصیلـی(004/0>P،51/8=F)، مؤلفـه¬ی ارزش¬گذاری هدف(010/0>P،88/6=F)". لذا با توجه به این-که روش"یادگیری از طریق همیاری" باعـث تغییـراتـی در نگـرش دانش¬آموزان نسبت به مدرسه می-شود، به ذینفعان آموزشـی از جمله برنامه¬ریزان درسی و مجریان آموزشی پیشنهاد می¬شود، شیوه¬های کاربردی (از جمله بـرگـزاری کلاس¬های ضمـن خـدمت، جلسات آموزشــی و ... ) را برای افزایش آگاهـی معلمان در به کارگیری و اجرای صحیح "یادگیری از طریق همیاری"، به کار گیرند. کلید واژگان: یادگیری از طریق همیاری، نگرش نسبت به مدرسه، نگرش، دانش¬آموزان پایه¬¬ی دوم ابتدایی
- Abstract
- Abstract This study aimed to investigate the effect of cooperative learning on attitudes toward school between Female students second grade, the two district of Ray city. The present study used a quasi-experimental research method (a pre-test and post-test and control group) are. The study population consisted of all female students in second grade of elementary school (1365 students) studying in primary schools in the two district of Ray city in the academic year 2014-2015, which randomized two students from 22 primary schools for girls, and one school randomly as the experimental group and a control group were considered school. In each school, two classes from existing classes were randomly selected. The sampling method is multi-stage random sampling method. Overall, the community now, 152 second grade elementary school students "as the experimental group, 76 students (two classes of 38 members), 76 students in a control group (both class 38 player)" were determined. Data gathered in this study, a questionnaire of attitudes toward school (McCoach and Siegle, 2003). Validity through the content validity and reliability through Cronbach's alpha coefficient alpha in the present study is?=0/97. Results showed that the training "cooperative learning" was effective on students' attitudes towards school (F=4/75, P<0/031) It also influences the attitude to school "attitude towards the teacher and class (F=3/62, P?0/05), a component of motivation / self-regulation (F=5/44, P<0/021), attitude to their performance in school (F=6/23, P<0/014), your perception educational component (F=8/51, P<0/004), a component of valuation target (F=6/88, P<0/010)are. Considering that the teaching method "cooperative learning" a change in students' attitudes toward school, education stakeholders including school and education administrators recommended rate of application, method of application deployment and proper implementation " Cooperative Learning "(including in-service courses, training sessions, etc.) to raise the awareness of teachers, to operate. Keywords: Cooperative Learning, Attitude Towards School, Attitude, Second Grade Elementary Students