عنوان پایاننامه
ارتباط انگیزه ها و محدودیت های تماشاگران برای حضور در رویدادهای ورزشی بین المللی (مورد مطالعه: لیگ جهانی والیبال)
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی- مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 2155;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72023;کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 2155;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72023
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- آرمین امانتی
- استاد راهنما
- حسین رجبی نوش آبادی
- چکیده
- هدف از انجام پژوهش، بررسی انگیزه ها محدودیت های تماشاگران برای حضور در رویداد های ورزشی بین المللی است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی می باشد. پرسشنامه محقق ساخته شامل 87 سوال؛ انگیزه ها (52 سوال)، محدودیت ها (31 سوال) و حضور (4 سوال) می باشد و بر اساس طیف 5 ارزشی لیکرت طراحی و روایی آن توسط متخصصان و استادان دانشگاه تایید و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون الفای کرونباخ و با ضریب 937/0 به دست آمد. از میان 500 پرسشنامه ای که توزیع شد ، 377 پرسشنامه تکمیل و عودت داده شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از تمام تماشاگرانی که برای مسابقات تیم ملی والیبال (ایران- لهستان، 15/3/94)، (ایران- لهستان، 17/3/94)، (ایران- روسیه، 23/3/94) و (ایران- روسیه، 24/3/94)که در ورزشگاه حضور پیدا کرده بودند بود. با توجه به نامشخص بودن تعداد تماشاگران در رویداد های ورزشی طبق جدول مورگان 384 پرسشنامه در نظر گرفته شد. در این پژوهش از آمار توصیفی برای توصیف وضعیت جمعیت شناختی پاسخ دهندگان و همچنین پاسخ های آنان به سوالات تحقیق و در بخش آمار استنباطی از آزمون تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. بدین منظور از نرم افزارهای MS-Excel، SPSS ver 23 و Lisrel ver 8.80 بهره گرفته شد. نتایج نشان داده است که مقادیر T حاصل از تمامی روابط مدل مفهومی تحقیق بزگتر از 2 و کوچکتر از 2- بوده است. لذا می توان نتیجه گرفت تمامی روابط مدل مفهومی از نظر آماری، معنی دار هستند. به عبارت دیگر با در نظر گرفتن نتایج به دست آمده تمامی عوامل انگیزه درونی، انگیزه بیرونی، محدودیت درونی و محدودیت بیرونی بر حضور تماشاگران در رویداد های ورزشی تاثیر مثبت و معنی داری داشت. واژگان کلیدی: رفتار مصرف کننده، رویداد های ورزشی، تماشاگران، انگیزه، محدودیت
- Abstract
- This study aims to investigate motives and Constraints of audience for attending to international sport events. This study is correlative and practical. The questionnaire included 87 questions, motives (52 questions), Constraints (31 questions) and attendance (4 questions), and it was designed according to five point Likert scale, furthermore; its validity was emphasized by professors and specialists, moreover; its stability was achieved by Cronbach Alpha test with coefficient of 0/937. Among 500 distributed questionnaires, 377 ones were completed and delivered. The populations included all audience of national volleyball competitions (Iran- Poland, 2015/6/5), (Iran- Poland 2015/6/7) (Iran-Russia, 2015/6/12) (Iran-Russia 2015/6/13), who attended in stadium. By regarding uncertainty of audience numbers in sport events, according to Morgan Table, 384 questionnaires were considered. In this study, in order to describe demographic situation of respondents and their responses to research questions in inferential statistics, descriptive statistics and confirmatory factor analysis test were utilized respectively. For this purpose, MS-Excel, SPSS ver 23, Lisrelver 8.80 soft wares were used. The results indicate that T values derived from all relationships of conceptual model are greater than 2 and smaller than -2. Therefore, all relationships of conceptual model are meaningful statistically. In other words, by considering the results of all factors of internal and external motives, internal and external Constraints have positive and meaningful effect on audience attendance in sport events. Keywords: consumer behavior, sport events, audience, motives, Constraints