شناسایی شاخصهای مکان یابی شعب بانک پاسار گاددر شهر تهران و تعیین اهمیت آنها
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 739;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70955
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- فتانه محرابی
- استاد راهنما
- منصور مومنی
- چکیده
- جایابی مناسب توسط سازمانها نوعی مدیریت هوشمندانه محسوب میشود و بانکها از جمله سازمانهایی هستند که انتخاب درست مکان شعب در موفقیت یا عدم موفقیت آنها نقش عمده ای ایفا مینماید. انتخاب مکان مناسب برای تاسیس شعب در صنعت بانکداری اهمیت فراوانی دارد، به طوری که اگر در ابتدای تأسیس یک شعبه، مکانی انتخاب شود که بیشترین ویژگیهای مکان بهینه برای تأسیس شعبه را داشته باشد، میتوان ادعا کرد که اهداف دیگر بانک به راحتی به دست خواهند آمد. این موضوع به ویژه در بانکهای خصوصی، به دلیل محدودیتهای بیشتر در بودجه نسبت به بانکهای دولتی، اهمیت فراوانی دارد. هدف این پژوهش کمک به مدیران بانکها جهت شناسایی شاخصهای مکانیابی برای احداث شعب جدید و کاهش ریسک تصمیمگیری میباشد. شعب بانک پاسارگاد در تهران به عنوان نمونه موردی این پژوهش انتخاب شده است. در این راستا به منظور شناسایی شاخصهای موثر بر مکانیابی و بررسی تاثیر هر کدام از این شاخصها با استفاده نظرات کارشناسان و با مرور ادبیات موضوع، انتخاب شده اند و سپس با استفاده از روش AHP به رتبه بندی این شاخصها پرداخته شده است. در مرحله اول شش شاخص 1-رقبا، 2-قوانین و تصمیمات، 3-دسترسی، 4-جمعیت، 5-مجاورت و 6-قیمت زمین برای شناسایی مکان مناسب برای احداث شعب با استفاده از رویکرد کمی (آزمون تی یک نمونه ای برای شناسایی شاخص) انتخاب شدند. در مرحله دوم به بررسی اهمیت هر یک از این شاخصها پرداخته شده است، که وزن نسبی آنها به دست میآید (روش تحلیل سلسله مراتبی برای وزن دهی به شاخصها). در نهایت با استفاده از نرم افزار Expert Choice به رتبه بندی این شاخصها پرداخته شده است.
- Abstract
- Suitable placement by organizations is a kind of intelligent management. Among the organizations, choosing the right location by banks, play a major role in their success or failure. Choosing appropriate locations for the establishment of branches in the banking industry is important, so that if at the beginning of the establishment of a branch, a location which selected has the optimal features of a suitable location, therefore it could be claimed that the other goals for banks will achieve easier. This is especially important for private banks, due to budget constraints more than state banks. The aim of this study is to help managers to identify indicators of sites selection for the construction of new branches of banks and reduce the risk of the decision. In this research, Branches of Pasargad Bank at Tehran was chosen as a case study. So in order to identifying the effective indicators of site selection, by asking from experts and literature reviews, the indicators have been chosen. Then by AHP method, the indicators have been ranked. At the first phase, these six indicators 1-competitors, 2-laws and decisions, 3-access, 4-population, 5-adjancency and 6- the price of land, were selected as the important indicators of site selection for the establishment of branches (by using one-sample t-test to identify indicators). At the second phase, the importance of each of these indicators is discussed, their relative weight are gained (AHP for weighting the indexes). Finally, these indicators have been ranked by the Expert Choice software.