دیدگاه علامه مجلسی درباره علم امام با تاکید بر روایات بحارالانوار
- رشته تحصیلی
- شیعه شناسی - کلام
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002486;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76625;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002486;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76625
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۹۴
- استاد راهنما
- محمدصفر جبرئیلی, حامد پوررستمی
- دانشجو
- مریم اکبری
- چکیده
- چکیده امام از دیدگاه شیعهی اثنی عشری،انسان کامل بر روی زمین است که از طرف خدا تعیین شده است و رهبری جامعه اسلامی را عهده دار است؛واضح است که برای انجام چنین وظیفه ای امام باید از خصوصیاتی برخوردار باشد که برخورداری از علوم تام و منحصر به فردنیز یکی ازآنویژگی ها است؛به همین دلیل است که تمام مکاتب کلامی شیعی وجود چنین علم ویژهای را برای امام ضروری میدانند اما در مورد ویژگی های علم امام،با هم اختلاف دارند. گسترهی این علم خاص نیز از دیگر مواردی است که باعث ایجاد گرایشهای مختلف فکری شده است. بدیهی است علمی که لازمهی منصب امامت است، مانند علوم دیگر اکتسابی نخواهد بود و با ریاضت در تحصیل علوم به دست نخواهد امد بلکه برگرفته از سرچشمه ها و مصادر متعددی است که متصل به ذات اقدس الهی است؛ بنابراین منابع علم امام نیز یکی دیگر از مسائل مورد بحث متکلمان است. به نظر میرسد یکی از علل مهم این اختلافات، روایات به ظاهر متعارضی است که درکتب روایی نقل شده است.بحارالانوار نیز که مفصلترین کتاب روایی شیعه است از آن مستثنا نبوده و مشتمل بر روایات متعدد و متنوعی در باب علم امام است. در این نوشتار سعی شده است تا دیدگاه حداکثری علامه مجلسی در باب ویژگی ها،مصادیق و منابع علم امام و نیز حل تعارض بین این روایات با تمرکز بر احادیث بحارالانوار تبیین گردد.
- Abstract
- Abstract From the perspective of Shia, Imam is a perfect human on the earth who has been chosen by God for leading the Islamic society, therfore it,s clear performing such task, he must have features which, enjoyment of full and exclusive of espacial knowledge is on them. All Theological Shia schools know essencial and requiring such special knowledge for Imam, but they are disagree in the features of it. The range of this particular knowledge has causes creating different trends of thought. It ,s obvious the required knowledge for Imam isnot like other sciences, its not acquired and is not achieved by austerity, but comes from other origins and infinitive transitives. This knowledge is connected to the Almighty God, so the source of Imam,s knowledge is an issues discussed betweenTheologians. It seams one of the most important causes of these differences comes from Revayat which differ apparently in narrative books. Bharalanvar is one of those narrative books with different Revayat about the knowledge section. In this article we try to show the viewpoint of Allameh Majlecy About Imam,s knowledge and how he solves this problem in his book of Bharalanva.