عنوان پایاننامه
برسی رابطه مهارتهای ارتباطی آموزشیاران با پیشرفت تحصیلی سواد آموزان دوره پنجم بزرگسالان شهر تهران در سال تحصیلی ۸۷-۸۶
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39470;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1380ع
- تاریخ دفاع
- ۱۲ آذر ۱۳۸۷
- دانشجو
- قاسم صابری
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر رابطه مهارت های ارتباطی آموزشیاران را با پیشرفت تحصیلی سوادآموزان دوره پنجم بزرگسالان شهر تهران در سالتحصیلی 87- 1386 مورد بررسی قرار می¬دهد. حجم نمونه این پژوهش شامل 200 نفر از سوادآموزان و 50 نفر از آموزشیاران مناطق چهارگانه نهضت سوادآموزی شهر تهران است که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. طرح تحقیق، روش همبستگی است. برای اندازه گیری مهارت های ارتباطی آموزشیاران، از پرسش نامه محقق ساخته که بر اساس نظریه کارل راجرز در مورد ارتباطات میان فردی است، استفاده شده است. یافته ها نشان میدهد که آموزشیاران مهارت های ارتباطی خود را در حد بالاتر از متوسط دانسته اند. ولی سوادآموزان اظهار داشته اند که مهارت های ارتباطی آموزشیاران شان در حد متوسط و پایین تر از متوسط است. در کل تصویری که آموزشیاران از رفتار خود دارند با تصویری که سوادآموزان از آموزشیاران خود دارند، متفاوت است بدین معنا که آموزشیاران در مقایسه با سوادآموزان تصویر مثبت¬تری از مهارت های ارتباطی و ارتباطات میان فردی با سوادآموزان دارند. بین نظرات دو گروه در مورد روابط انسانی موجود و جو روانی حاکم بر کلاس درس تفاوت معنی داری وجود دارد.. همچنین یافته ها حاکی از آن است که بین مهارت¬های ارتباطی آموزشیاران با پیشرفت تحصیلی سوادآموزان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بدین ترتیب که بین نظرات آموزشیاران با پیشرفت تحصیلی سوادآموزان ضریب همبستگی برابر با 23/0 و بین نظرات سوادآموزان با پیشرفت تحصیلی شان ضریب همبستگی برابر با 31/0 مشاهده گردیده است. کلید واژه ها: مهارت های ارتباطی. آموزش بزرگسالان. پیشرفت تحصیلی. آموزشیار. سوادآموز.
- Abstract
- Abstract: The main purpose of this research is to investigate the relationship between communication skill of the educator and adult learners academic achievement progress in adult fifth course in Tehran city. A random sample of 200 adult learners and 50 educator choosed from 4 region in Tehran completed a self-report questionnaire consisted of educator communication skills scale. Analysis of the data involved both descriptive inferential statistic including mean, standard deviation and Pearson correlation analysis. It was found that educators report communication skills up of the average but the adult learners assessment their communication skills is low of the average. To, the result of this study shows, that between educator standpoints and adult learners standpoints there are significante difference. The result of this study shows, that between communication skills of the educator and academic achievement progress of adult learners is positively assoscoation direct and significance relationship. Key words: Communication Skills, adult learners, Educator, adult fifth Course, Adult education.