عنوان پایاننامه
تاثیر اموزش کارکردهای اجرایی در حافظه فعال، نقص توجه وبازداری پاسخ کودکان مبتلا به نقص توجه وبیش فعالی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 723;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71194
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- اخگر مویدی
- استاد راهنما
- علی اکبر ارجمندنیا
- چکیده
- مقدمه: امروزه تلاشهای زیادی برای افزایش حافظه فعال، نقص توجه و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی از طریق برنامههای آموزش کارکردهای اجرایی صورت میگیرد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش کارکردهای اجرایی در حافظه فعال، نقص توجه و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی انجام می شود. روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری کلیه کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی زیر ?? سال شهر تهران در سال ???? میباشند. از بین این کودکان با استفاده از روش نمون? گیری در دسترس انتخاب و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه ?? نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه آموزش کارکردهای اجرایی را در قالب پانزده جلسه دریافت می کند و گروه کنترل برنامه عادی خود را پیگیری می نماید. داده ها به روش کوواریانس چند متغیری و تک متغیری مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های بدست آمده نشان داد که آموزش کارکردهای اجرایی توانست باعث افزایش بازداری پاسخ افزایش توجه افزایش حافظه فعال کودکان دارای نقص توجه و بیش فعالی شد. نتیجه گیری: می توان با آموزش کارکردهای اجرایی مشکلات بالینی کودکان دارای نقص توجه و بیش فعال را کاهش داد.
- Abstract
- Introduction: Nowadays, a lot of efforts to improve working memory , response inhibition in children with attention deficit and attention deficit and hyperactivity of the executive functions are carried out through training programs. Objective: This study aimed to investigate the effect of executive functions in working memory , response inhibition in children with attention deficit and attention deficit and hyperactivity done. Methods: This research is aimed at gathering information and in terms of quasi-experimental with pre-test and post-test with control group. Of the children using a convenience sample and randomly assigned to experimental and control groups (15 people). The experimental group received training sessions and fifteen executive functions in the control group followed its normal schedule. Results: The findings showed that education could improve executive functions of working memory in children with attention deficit increased response inhibition increased attention and more active. Conclusions: It can be taught executive functions in children with attention deficit and hyperactivity clinical problems reduced