تاثیر یک دوره تمرینات منتخب بر تعادل کودکان دارای اختلال شنوایی
- رشته تحصیلی
- رفتار حرکتی - رشد حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1247;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73341;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1247;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73341
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- شهین رمضانی
- استاد راهنما
- الهه عرب عامری
- چکیده
- چکیده: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر یک دوره برنامه تمرینی منتخب بر تعادل کودکان دارای اختلال شنوایی بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان دارای اختلال شنوایی شهرستان مریوان بود. به همین منظور32 کودک (دختر و پسر) ناشنوای 12-7 ساله به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند وسپس به صورت هدفمند به دوگروه کنترل (16نفر) و تجربی (16نفر) تقسیم شدند. برای ارزیابی تعادل آن ها از آزمون تبحر حرکتی برونینکس اوزرتسکی-2 استفاده شد. گروه تجربی یک دوره برنامه تمرینی منتخب را به مدت 20جلسه انجام دادند. برای بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون های ناپارامتریک ویلکاکسون و یومن ویتنی (SPSS16) بهره گرفته شد که نتایج آزمون های آماری تفاوت معناداری در نمرات پس آزمون بین گروه های آزمایش و کنترل را نشان داد (05/0p=). با این حال در خرده آزمون های ایستادن پاشنه- پنجه روی چوب موازنه با چشمان باز و ایستادن با یک پا روی چوب موازنه با چشمان بسته تفاوتی مشاهده نشد. با توجه به یافته های این تحقیق می توان گفت که تمرینات منتخب مورد استفاده در این تحقیق می تواند موجب بهبود تعادل کودکان دارای اختلال شنوایی شود.
- Abstract
- The purpose of this study was to investigate the influence of a selected training program on the balance of children (7-12yrs) with hearing disorder. Inorder to this, 32 children with hearing disorder were selected from of Marivan.The chidren divided randomly into control (n=16) and experiment (n=16) groups. The balance was assesed by the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOT-2) in pretest and posttest.The experimental group was participated in selected training program for 20 sessions and 50 minutes in each session. nonparametric Wilcoxon and U Mann Whithney test were used for analyzed of datas. The results of the statistical tests showed significant difference on gross balance in experimental group (p<0.05). while the impact of this training course on standing Heel-to-toe on a balance beam and standing on one leg on a balance beam (eyes closed) and standing feet apart on a line (eyes closed ) and standing feet apart on a line (eyes open) was not significant statistically. The findings showed that training program used in the current research can improve the static and dynamic balance of children with hearing disorder and can be useful.