عنوان پایان‌نامه

روند خود ارزشیابی تا خودکفایی زبانی دانشجویان در کلاس های فرانسه پایه در ایران



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "روند خود ارزشیابی تا خودکفایی زبانی دانشجویان در کلاس های فرانسه پایه در ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان فرانسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2028;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78133;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2028;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78133
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    دانشجو
    لیلا رمضانی
    استاد راهنما
    اکبر عبداللهی

    در هر فرآیند آموزشی بحث ارزشیابی مطرح است. واژه خودارزشیابی در اواسط قرن نوزدهم وارد بحث آموزش زبان شده است که در آن زبان آموز نقش اصلی یادگیری را به عهده می گیرد. در فرآیند یادگیری، دانش وابسته به فرد یادگیرنده است و از طریق خودارزشیابی زبان آموز تجارب خود را تجزیه و تحلیل می کند. از میان این روش ها، خودارزشیابی جزء اصلی آموزش خود محور است. خود ارزشیابی را به عنوان راهکار فراشناختی در یادگیری زبان تعریف می کنند که در آن زبان آموز عملکرد خود را پس از تکمیل فعالیت های یادگیری و یا حتی در حین یادگیری بررسی می کند و یا اینکه پیشرفت خود را در به کارگیری زبان کنترل می کند. خودارزشیابی استقلال زبان آموز را ارتقا می دهد و زبان آموز را راغب به یادگیری بیشتری می کند و بدین شکل عنصری اساسی در یادگیری خود محور است. هدف از این تحقیق معرفی خودارزشیابی به عنوان راهی به سوی استقلال زبان آموزان می باشد که پیشرفتشان را در امر آموزش زبان گسترش دهند. این تحقیق تفکری آموزشی را بیان می کند که با پرداختن به ترغیب زبان آموز به خودارزشیابی او را در فرآیند یادگیری زبان به صورت مستقل یاری می دهد. همچنین در این تحقیق گزارشی از کاربرد خودارزشیابی نزد دانشجویان زبان فرانسه دانشگاه تهران ارائه شده است.
    Abstract
    De nos jours, les didacticiens sont d'accord sur le fait qu'il faut accroitre le développement de l'autonomie, la responsabilisation et aussi l'acquisition du sens critique chez les apprenants. Dans cette recherche, notre intérêt s'est tourné vers des outils qui permettent aux apprenants de développer ces compétences. Parmi ces moyens se trouvent l'autoévaluation qui est la composante essentielle de l'apprentissage autorégulé. Dans ce mémoire, après avoir révisé les concepts clés liés à la pratiques évaluatives, nous aborderons la question de l'auto-évaluation tel qu'il est conçu dans le cadre d'enseignement /apprentissage du français langue étrangère (FLE) en Iran. A partir d'une enquête de terrain nous vérifions le rôle de l'auto-évaluation dans le progrès des apprenants iraniens du FLE et les représentations sociales que ces dernières attribuent à l'auto-évaluation dans leurs pratiques de l'apprentissage. Nous traiterons également les relations possibles entre l'auto-évaluation et l'autonomie des apprenants. En effet, nous avons questionné les apprenants en ce qui concerne leurs vision et pratiques de l'auto-évaluation. Nous avons fait l'enquête de terrain auprès des étudiants à l'université de Téhéran. Les résultats de notre recherche montrent que la majorité des étudiants participés dans cette enquête considèrent l'auto-évaluation comme une activité positive dans leur apprentissage mais cette activité n'a pas encore un statut officiel dans leur programme d'étude. Ces apprenants ont déclaré qu'ils pratiquent souvent l'auto-évaluation mais d'une manière non systémique. Mots clés L'auto-évaluation, français langue étrangère, l'autonomie, la motivation, la métacognition