عنوان پایاننامه
تاثیر بازخوردهای نوشتاری معلمان بومی و غیر بومی بر روی پیشرفت انشای دانش آموزان و دیدگاه دانش آموزان نسبت به آنها
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1877;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71267
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- مریم جعفری
- استاد راهنما
- مجید نعمتی
- چکیده
- چکیده همان طور که در پیشینه مطالعاتی بسیار گفته شده از دیر باز تا کنون تمایل نسبت به داشتن معلم¬های بومی انگلیسی زبان وجود داشته است. بسیاری تصور می¬کنند که معلم¬های بومی انگلیسی زبان مدرسان بهتری هستند، به این دلیل که در محیطی انگلیسی زبان بزرگ شده¬اند. همانگونه که بسیاری از محققان یادآور شده¬اند، دلیل وجود این تمایل این است که معلم¬های بومی انگلیسی زبان لهجه و تلفظ بهتری نسبت به معلم¬های غیر بومی دارند. از این رو، پژوهش در حاضر، بر روی این تمایل تمرکز کرده است که بفهمد آیا این تمایل تاثیری بر روی پیشرفت انشای دانش آموزان ایرانی دارد یا خیر. همچنین محقق تلاش کرده است که نظرات دانش آموزان را درباره معلم¬های بومی انگلیسی زبان و معلم¬های غیر بومی جویا شود. برای انجام این کار، دو گروه دانش آموز انتخاب و به دانش آموزان یک گروه گفته شد که بازخوردهای نوشتاری قید شده بر روی انشاهای آن¬ها توسط یک معلم بومی انگلیسی زبان داده شده است و به دانش آموزان گروه دیگر گفته شد که یک معلم غیر بومی بازخوردهای موجود در انشاهای آنها را نوشته است، در حالی که تمامی بازخوردهای نوشتاری توسط خود محقق داده می¬شد. بنابراین بهتر است از کلمه معلم مبدل بومی انگلیسی زبان به جای معلم بومی انگلیسی زبان استفاده شود. یافته¬ها نشان داد که هیچ تفاوت معناداری بین پیشرفت انشای دو گروه وجود ندارد. اما در مصاحبه¬ها و پرسش¬نامه، نظرات دانش آموزان نسبت به معلم¬های بومی انگلیسی زبان، به خصوص در مهارت صحبت کردن، مثبت بود. نکته جالب این است که نظرات دانش آموزان در مورد مهارت نوشتن و تدریس استراتژی¬های یادگیری به نفع معلم¬های غیر بومی بود. این نتایج مشخص می¬کند که در حوزه تدریس زبان انگلیسی، دیدگاه¬ها نسبت به معلم¬های بومی انگلیسی زبان و معلم¬های غیر بومی باید تغییر پیدا کند.
- Abstract
- As it widely complained in the literature, there has been a bias toward native English speaking teachers (NESTs ) for relatively long period of time. The assumption is that native English speaking teachers would make a better teacher due to the reason that they grew up in an English speaking environment, and presumably their accent and pronunciation would be better than those of their nonnative counter parts. Therefore, the current study aimed to understand if being a NEST has a better effect on Iranian students writing improvement, compared to non-native one. Moreover, it was attempted to extract students’ attitudes toward native English speaking teachers vs. nonnative English speaking teachers (NNESTs). To this end, two groups of students were chosen. Students of one group were informed that the feedbacks they received on their composition were provided by a NEST, while the other group were suggested that the feedbacks were provided by a nonnative university professor, but all the feedbacks were written on the students drafts by the researcher herself. Hence, it is better to use the word fake NEST instead of NNEST. The findings showed that there were no significant differences between the two groups of students. Yet, in interviews and the questionnaire students held a positive view toward NEST specially regarding speaking skill. Interestingly, students attitudes favored NNEST in writing skill and teaching strategies of learning. This calls for a change in ELT community regarding their views towards NESTs and NNESTs.