عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه ی عملکرد خانواده با اختلالات رفتاری درونی شده فرزندان



    دانشجو در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه ی عملکرد خانواده با اختلالات رفتاری درونی شده فرزندان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی بالینِی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1045;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75316
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
    دانشجو
    سهیلا سعید
    استاد راهنما
    علی اکبر ارجمندنیا

    مشکلات اجتماعی و محیطی اثرات قابل ملاحظه ای روی کودکان و نوجوانان می گذارند و به همین دلیل کودکان بسیاری، مشکلات روانی را تجربه می کنند.در این خصوص اگر بزرگترها فرصتی را فراهم نکنند که مشکلات کودکان شناسایی شود، مشخص نیست که کودک تا چه حد از مشکلات خود ضربه می بیند. هدفدر این پژوهش بررسی رابطه عملکرد خانواده و مؤلفه های آن(حل مسأله، ارتباط، آمیختگی عاطفی، پاسخگویی عاطفی، کنترل رفتار و نقش) با اختلالات رفتاری در دختران مقطع تحصیلی دوره متوسطه اول است. بدین منظور تعداد 400 نفر از دانش آموزان دختر شهرستان کاشان در مقطع تحصیلی دوره اول متوسطه در دامنه سنی16-12به شکل نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به سوالات نظام سنجش مبتنی برآخنباخ پاسخ دادند همچنین والدین آنها نیز به سوالات پرسشنامه عملکرد خانواده پاسخ دادند.به منظور تحلیل داده های پژوهش از آزمون تحلیل واریانس چندعاملی،رگرسیون،ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس استفاده شد. یافته های تحقیق رابطه ی معناداری بین متغیرهای عملکرد خانواده و اختلالات رفتاری درونی در میان دختران نشان داد.و همچنین نشان داد رابطه ی کمی میان عملکرد خانواده با اختلالات رفتاری بیرونی وجود دارد. نتیجه گیری:عملکرد نامناسب خانواده در افزایش اختلالات رفتاری درونی دختران نقش مهمی دارد.
    Abstract
    Social and environmental problems have remarkable effects on children and adolescents. As a result, many children undergo mental problems. So unless the parents provide the opportunity to recognize such problems, it is not clear to what extent the children will suffer from them. This study aims at discussing the relationship between the functionality of the family and its components (i.e. problem solving, communication, emotional involvement, emotional responses, behavioral control, and role playing) and behavioral disorders among female students studying at their first secondary program. In order to do this, 400 female students, with the age range of 12 to 16, were chosen from Kashan city's secondaryschools by random cluster sampling method. They answered the questions of the Achenbach-based Assessment System(ASEBA). The parents also completed the Family Assessment Device (FAD) questionnaire. Then, the factorial Analysis of Variance (MANOVA), regression, Pearson product-moment correlation coefficient (PPMCC), and ANOVA tests were implemented to analyze the data of the research. The finding of the research shows a significant relationship among variables of family functionality and internal behavioral disorders of the girls. It also shows that there is a quantitative relationship among the variables of family functionality and external behavioral disorders. Conclusion: Inappropriate family functionality plays an important role in increasing the girls' internal behavioral disorders.