برنامه ریزی راهبردی توسعه گردشگری شهربامیان
- رشته تحصیلی
- جغرافیا - برنامه ریزی توریسم
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73230;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 2119;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73230;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 2119
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- مهدی ابراهیمی
- استاد راهنما
- مجتبی قدیری معصوم
- چکیده
- بامیان به عنوان یکی از مستعدترین مناطق افغانستان از نظر وجود پتانسیلهای گردشگری، با دارا بودن آثار تاریخی و باستانی بسیار همچون مجسمههای بودا و دریاچه بند امیر و همچنین محیط طبیعی و چشماندازهای زیبای کوهستانی طی سال های اخیر مورد توجه گردشگران و بالتبع برنامهریزان منطقهای قرار گرفته است. امنیت و آرامش نسبی بامیان نسبت به دیگر مناطق افغانستان و بازدید گردشگران از این منطقه لزوم توجه به پتانسیلهای گردشگری منطقه را بیشتر میکند. پژوهش پیش رو با هدف بررسی قابلیتهای گردشگری بامیان به منظور دستیابی به راهبردهای متناسب با ویژگی منطقه، به شناسایی قابلیتها و موانع توسعه منطقه میپردازد. بدین منظور اطلاعات مورد نیاز در این تحقیق به دو روش کتابخانهای و مطالعات میدانی گردآوری شده است. لذا بر اساس مراحل تعریف شده برنامهریزی استراتژیک و نیز استفاده از ماتریس SWOT، نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدات منطقه مورد نظر با توجه به نتایج حاصل از پرسشنامه، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از ماتریسهای ارزیابی عوامل داخلی (2.37) و خارجی (2.61) نشان داد که بهترین استراتژیها برای توسعه منطقه در حال حاضر استراتژیهای محافظهکارانه میباشند. در این راستا هشت استراتژی کلی با توجه به نقاط ضعف و فرصتهای منطقه استخراج گردیده که پیشنهادات مرتبط با هر استراتژی نیز ارائه شده است.
- Abstract
- Bamiyan is one of the most important areas in Afghanistan with many potentials regarding tourism. It has many historical and ancient remnants and relics (such as Giant Buddha’s and Band Amir Lake) and natural and beautiful mountainous landscape. Thus, this area become of most interest for tourists and district planners in recent years. The relative security and peace in Bamiyan (in comparison to other parts of the country) and visiting of tourists requires that authorities and planners to work on the touristic potentials of the area. This study is going to address the touristic capacities of Bamiyan in order to reach some strategies according to the characteristics of the area and to identify its potentials and limits in face of development. To do so, we gather the required data for this study in two methods: library and field research. So, by the defined processes for strategic planning and using of SWOT matrix, we analyze to strengths, weaknesses, opportunities and threats of the area. The results of the matrix regarding internal assessing (2.37) and external assessing (2.61) shows that the best strategies for development of the area is conservative strategies for now. To do so, eight strategies with some suggestions are proposed. Keywords: tourism, Bamiyan, strategic planning, SWOT.