بررسی نقش برنامه های آموزش و پرورش در توانمندسازی جوانان روستایی مطالعه موردی شهرستان شازند استان مرکزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70941;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 2023
- تاریخ دفاع
- ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- زهرا ملک جعفریان
- استاد راهنما
- سیدعلی بدری
- چکیده
- چکیده فریدمن و ویتز از صاحب نظران مکتب روهوت هستند که در چارچوب توسعه همه جانبه روستایی به طرح الگوهایی چون توسعه روستایی-شهری می پردازند. ایشان توسعه روستایی را فراتر از توسعه شهری در نظر می گیرند وتوسعه ملی را در گرو توسعه روستایی می دانند. دراین راستا الگوی توسعه انسانی پایدار یک گام فراتر از توسعه پایدار به عنوان منشور جهانی توسعه برای قرن آینده پذیرفته شده است. با تاکید بر این مسئله که توسعه نه تنها باید پایدار و بادوام باشد بلکه باید نیازهای انسانی در درون نسل حاضر را مورد توجه و تاکید قرار دهد. در این راستا توانمند نمودن روستاییان علی الخصوص جوانان روستایی می تواند تاثیر بسزایی در دستیابی به توسعه پایدار روستایی دارا باشد. در اینجا منظور از توانمندسازی فرایندی است که در آن افراد قادرند خودمختاری، کنترل و اعتماد به نفس کسب کنند و منظور از انسان توانمند فردی است که مولفه های توانمندسازی یعنی احساس شایستگی، احساس داشتن حق انتخاب، احساس موثربودن و احساس معنی داری و نهایتاً اعتماد کردن به دیگران در آن شکل گرفته باشد. آموزش و آگاهی به عنوان یک رکن اصلی و پایه¬ای در فرایند توانمندسازی و همچنین دستیابی به توسعه پایدار امری بسیار مهم و قابل تامل است. درواقع آموزش فرآیندی است که به واسطه آن، افراد به کسب دانش، یادگیری مهارت و توسعه نگرش و اعتقادات خویش در زندگی میپردازند. پس در نتیجه می¬توان گفت توانمندسازی و آموزش از مفاهیم مرتبط با هم هستند که بدون وجود آموزش صحیح توانمندی معنایی ندارد. بدین ترتیب، در این زمینه آموزش رسمی و عمومی که بخش مهمی از زندگی هر انسانی را دربرمی¬گیرد، یقیناً به عنوان یک نهاد اجتماعی اثرگذار نقش به¬سزایی در این فرایند به عهده خواهد داشت. شناسایی استعدادها و ایجاد شرایط لازم برای شکوفایی آنها در زمینه¬های مختلف و رشد موزون و متعادل انسان در جنبه¬های عقلانی، عاطفی، اجتماعی و جسمانی از جمله مسئوولیت¬های سنگینی است که آموزش و پرورش باید به انجام برساند. اما سوالی که در اینجا پیش می¬آید این است که آیا آموزش و پرورش توانسته است در امر توانمند نمودن دانش¬آموزان نقش موثری داشته باشد و سیاست¬ها و برنامه¬های این نهاد در جهت تحقق چنین امری به خصوص برای جوانان روستایی که به نوعی نیازمند توجه بیشتر وسیاست¬های مشخص¬تری از طرف نظام آموزش وپرورش هست
- Abstract
- Friedman and Weitz are among the theorists of the Rohout School who propose models such as rural-urban development within the framework of comprehensive rural development schemes; consider rural development beyond urban development and perceive national development as dependent on rural development. In this regard, sustainable human development as a step beyond sustainable development is accepted as the Universal Declaration of Development for the next century, emphasizing that not only development should be sustainable and persistent, but should stress the needs of the present human generation. In this regard, empowering rural people, especially young people in rural communities has a significant impact on achieving sustainable rural development. Here, empowerment refers to a process in which individuals are able to acquire autonomy, control and self-confidence; and empowered individual is one who possesses the components of empowerment including the sense of sufficiency, the right to select, the sense of being effective, the sense of meaningfulness, and finally the sense of trust in others. Education and awareness as a key element in the process of empowerment as well as achieving sustainable development is a very significant issue. In fact, it could be concluded that empowerment and education are interrelated concepts. Education is a process through which, individuals acquire knowledge, learn skills and develop their own attitude and beliefs in life. Thus, formal and public education that as a social institution encompasses an important part of human life, will certainly have a remarkable and effective role in this process. Identifying talents and creating necessary conditions for them to flourish in different areas and a harmonious and balanced human growth in intellectual, emotional, social and physical aspects are among the heavy responsibilities that education should accomplish. However, the questions posed here include: “Has education succeeded in having an effective role in empowering students?”, “Do policies and plans of this institution serve the accomplishment of such an affair especially for rural youth who by some means require more attention by the education system?” The main purpose of this research will be to explain the role and position of education in the process of empowering rural high school students. The research adopts a survey method using subjective indicators based on a questionnaire. With regard to the nature of the research topic and hypotheses, information needed to confirm or reject the 115 hypotheses has been collected through objective data (Statistics Statistical Center of Iran and maps) as well as subjective data (questionnaires completed by students and teachers in rural secondary schools). In order to achieve the research objectives, based on the studies and theoretical fundamentals in this area a questionnaire with closed and open questions was designed. The results indicate that based on the statistical tests such as one-sample and independent t-test, according to rural students, the domestic public education system in different educational periods especially in secondary schools has not been able to create adequate skills for employment or employing and in other words an entrepreneurial spirit in students; and as a result it has been ineffective in this regard. In addition, according to rural students, not only ruralization has not reinforced and influenced rural students’ sense of local attachment but also has strengthened urbanization behavior among rural students. Keywords: Empowerment, Education, Rural Youth, Rural Student, Sarband District