عنوان پایان‌نامه

تحلیل محتوای آموزش مهارتهای زندگی کتاب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی و ارائه برنامه بهبود



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل محتوای آموزش مهارتهای زندگی کتاب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی و ارائه برنامه بهبود" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69894;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2350
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
    دانشجو
    مختار شاهین
    استاد راهنما
    محمد رضا کرامتی

    چکیده: هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای آموزش مهارت‌های زندگی کتاب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی و ارائه برنامه بهبود می‌باشد. روش تحقیق در این پژوهش تحلیل محتوا و از نوع کمی می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها سیستم مقوله‌بندی و رمز‌گذاری متغیرها و خرده متغیرها می‌باشد که می‌توان از آن به عنوان، فهرست وارسی یاد کرد. جامعه و نمونه پژوهش کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی می‌باشد که در واقع جامعه آماری پژوهش با نمونه برابری می‌کند. نتایج به دست آمده نشان دهنده این است که پراکندگی مهارتهای زندگی در کتاب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی یکسان نیست. یعنی به آموزش بعضی از مهارتها توجه بیشتری شده درحالی که به بعضی دیگر از مهارتها توجه کمتری شده است. بیشترین میزان توجه به آموزش مهارتهای زندگی در کتاب درسی مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی می‌باشد که از طریق متن کتاب به آموزش این مهارتها پرداخته شده است. بیشترین میزان آموزش مهارتها از طریق تصاویر نیز در کتاب سوم ابتدایی است.کتاب مطالعات اجتماعی پنجم نیز در مقایسه با بقیه پایه‌هاکمترین توجه را به آموزش مهارتهای زندگی داشته است. برنامه آموزشی نیز جهت بهبود مهارتهای زندگی در کتاب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در قالب موضوعات درسی از قبیل: قبیل مسخره نکردن اطرافیان و دوستان، کنار آمدن با خشم خود، چگونه با افراد متفاوت رفتار کردن و ... ارائه شده است.
    Abstract
    Content analysis for life skills training in social studies book of primary school and presentation of improvement plan Abstract: The goal of this research is content analysis for life skills training in social studies book of primary school and presentation of improvement plan. Research method in this study is content analysis and its kind is quantitative. Data collecting tools in this study which is done via the content analysis method are categorization system and encryption of variables and indexes that we can name it checklist. Society and sample of the study is social studies book in third, fourth, fifth and sixth grades of primary school that, in fact, the statistical society equals with the sample. The results show that dispersion of life skills in social studies book of primary school period is not uniform. It means, they have more notice to training of several skills while there is less notice to others. The most rate of notice to life skills training is in social studies book of sixth grade that it is paid to teaching these skills via the text of book. Also, the most rate of skills training via the pictures is in third grade book of primary school. Furthermore, in comparing to others, social studies book of fifth grade has had the least notice to life skills training. Moreover, educational program in order to improvement of life skills in social studies book of primary school is presented in the format of course subjects such as: not to make fun of friends, dealing with your anger, how to deal with different bodies and etc. Key words: content analysis, life skills, social studies, primary period, improvement plan.