عنوان پایاننامه
تاثیر سطوح مختلف فعالیت شناختی بر هماهنگی درون فردی و بین فردی تکواندوکاران ( پومسه)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1276;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75113;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1276;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75113
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- اکبر بهلول
- استاد راهنما
- مهدی شهبازی
- چکیده
- هماهنگی جزء مهمی از اجرای موفقیت آمیز حرکات در زندگی روز مره و فعالیت های ورزشی است. علاوه بر این، حرکات هماهنگی که در ورزش های مختلف دیده می شود باعث جذب و توجه افراد به رویداد ورزشی چه انفرادی و چه تیمی می گردد. لذا، هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر سطوح مختلف فعالیت شناختی بر هماهنگی حرکتی درون و بین فردی تکواندوکاران (پومسه) بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را پومسه روهای مرد شهر تهران تشکیل می دادند که از این بین با استفاده از نرم افزار تعیین حجم نمونه G-Power، با پیش فرض طرح تحقیق چندگروهی، اطمینان 95%، خطای پیش فرض 5% و اندازه اثر 25/0، تعداد حداقل54 نفر نمونه لازم بود که جهت جلوگیری از ریزش، این تعداد به 60 نفر افزایش یافت که از این بین 30 نفر پومسه رو انفرادی و30 نفر پومسه رو تیمی با دامنه سنی 17تا 30 سال بصورت نمونه در دسترس که بطور منظم تمرین می کردند، انتخاب شدند. هر کدام از گروه های 30 نفره تیمی و انفرادی به 3 گروه کنترل، فعالیت شناختی ساده و فعالیت شناختی دشوار تقسیم شدند. گروه کنترل فقط تکلیف هماهنگی حرکتی دودستی و دوپایی و گروه شناختی ساده همزمان با تکلیف هماهنگی حرکتی دودستی و دوپایی فعالیت شناختی تفریق یکی یکی اعداد سه رقمی و گروه شناختی دشوار همزمان با تکلیف هماهنگی حرکتی دودستی و دوپایی تفریق سه تا سه تای اعداد سه رقمی که بطور تصادفی ارائه می شد را انجام می دادند. از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) برای توصیف وضعیت گروه های مختلف، برای تعیین توزیع طبیعی داده ها از آزمون کلوموگروف اسمیرنوف (K-S) و برای مشخص کردن توزیع پراکندگی یکسان گروه ها از آماره لون استفاده شد. همچنین از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره برای تعیین تأثیر سطوح مختلف فعالیت شناختی بر انواع هماهنگی حرکتی و مشخص کردن تفاوت موجود بین گروه های مختلف و آزمون تحلیل واریانس یک راهه برای مقایسه گروه های شناختی ساده، دشوار و کنترل در هریک از انواع هماهنگی حرکتی و در صورت معنی دار شدن برای مقایسه دو به دوی گروه ها از آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. سطح معنی داری در تمامی آزمون ها 05/0 p? درنظرگرفته شد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار های spss نسخه 17 و اکسل نسخه 2013 انجام شد.نتایج تحلیل واریانس چند متغیره فعالیت شناختی تفاوت معناداری را نشان داد(001/0p=). همچنین نتایج مقایسه بین گروهی تفاوت معناداری را فقط در فاکتور زمان کل حرکت (سرعت) نشان داد(001/0p=).علاوه بر این نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه برای هماهنگی حرکتی دودستی تفاوت معناداری در فاکتور زمان کل حرکت (سرعت) بین گروه ها نشان داد (003/0p=) که با بررسی دو به دوی گروه مشخص گردید گروه فعالیت شناختی ساده (003/0p=)و دشوار (001/0p=)هر دو، عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشته اند همچنین در هماهنگی حرکتی دوپایی تفاوت معناداری در فاکتور زمان کل حرکت (سرعت) بین گروه ها مشاهده شد(04/0p=) که با بررسی دو به دوی گروه ها مشخص گردید گروه فعالیت شناختی دشوار عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشته است (02/0p=). در هماهنگی حرکتی بین فردی نیز، تفاوت معناداری در فاکتور درصد خطای کل (دقت) بین گروه ها وجود مشاهده شد(02/0p=) ، که با مقایسه دو به دوی گروه ها مشخص گردید گروه فعالیت شناختی دشوار عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل دارد(01/0p=) .بطور کلی نتایج این تحقیق نشان داد که انجام فعالیت شناختی دشوار موجب بهبود هماهنگی حرکتی بین و درون فردی می شود.بنابراین به مربیان پومسه پیشنهاد می شود در کنار فعالیت های بدنی استفاده از فعالیت هایی با سطح دشواری بالا که نیاز به پردازش شناختی بیشتر دارد، را نیز مدنظر قرار دهند.
- Abstract
- Coordination is one of the most important factors for executing successful movement in daily activity and sports. In addition, coordinate movements that are seen in various sports would attract people’s attention toward team and individual sports. The aim of this research was to study the effects of different cognitive levels on intrapersonal and interpersonal coordination movements in Poomsae taekwondo athletes. The population for this study was the Iranian Poomsae male athletes. In order to determine the sample size for this study G-Power software was used with the level confidence of 95% , 5% default error and 0.25 size effect a sum of 54 subjects were needed. In order to prevent fall outs the sample size increased to 60 subjects. One group (n=30) participated in an individual Poomsae and the other group (n=30) participated in a team Poomsae with the age range of 17 to 30 years old. Each group was divided into 3 control, easy cognitive activities and difficult cognitive activities subgroups. The control group only preformed the two hand, two legged coordination activity, whereas the easy cognitive activity group in addition to the two hand two ,legged coordination activity also performed a singular one subtract from a random 3-digit number and the difficult coordinate activity group preformed the two hand, two legged coordination activity along with three subtract from a random 3-digit number. Descriptive statistics was used for outlining group conditions. K-S test was used to determine the normal distribution of the data and for determining the variance Lone test was used. MANOVA test was used for determining the effect of different cognitive level on different coordination activities and specifying the difference between the groups. ANOVA was used for comparing the easy cognitive, difficult cognitive and control group in each coordination activity and for post hoc test, if the difference were significant, LSD test was used. Significant level in all test were p? 0.05 and the analysis of the data was carried out in SPSS v.17 and Microsoft Excel 2013. MANOVA test showed significant difference in cognitive activities (p=0.001). The results for between group comparison also showed a significant difference in the total time (speed) factor (p=0.001). ANOVA test showed a significant difference for two handed coordination in total time factor (speed) between groups (p=0.003). In a two by two group analysis it was shown that the easy cognitive and difficult cognitive performed better than the control group. ANOVA showed a significant difference in two legged coordination activity in the total time factor (speed). In a two by two group analysis showed that the difficult cognitive group performed better than the control group. ANOVA also showed that there is a significant difference in the total error factor between groups for coordination between individuals (p=0.01) and it was shown that the difficult cognitive group performed better than the control group. In conclusion it has been shown that performing difficult cognitive activities would improve intrapersonal and interpersonal coordination. It is recommended to Poomsae coaches that such activities would be considered in their training routine.