عنوان پایان‌نامه

مدیریت سود در گروههای تجاری



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدیریت سود در گروههای تجاری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حسابداری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78511;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78511
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    دانشجو
    لیلا پروینی
    استاد راهنما
    آرش تحریری

    گروه‌های تجاری به عنوان شبکه‌ای از شرکت‌ مادر و شرکت‌های فرعی که در قالب گروه‌های هلدینگ ساختار یافته‌اند، تعریف می‌شود. در یک هلدینگ معمولی، شرکت مادر به صراحت برای تصاحب یک منفعت کنترلی در سایر شرکت‌ها که بعدها به شرکت‌های فرعی آن بدل می‌شوند، سازماندهی می‌شود. هلدینگ‌ها در بسیاری اقتصادها در سطح جهان به عنصر غالب بدل شده‌اند و برای ساختارهای مالکیت مبهم شان مورد بحث و برای مقاصد اقتصادی شان تحسین شده‌اند. هدف اصلی این پژوهش بررسی مدیریت سود در گروه های تجاری و تاثیر روابط گروه‌های تجاری بر تصمیم های مدیریت سود است.جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.نمونه آماری مورد آزمون نیز شامل 130 شرکت بورسی است که اطلاعات مورد نیاز برای دوره یازده ساله مورد پژوهش (1382-1392) در مورد آن ها قابل دسترسی بوده است.در این پژوهش ابتدا مدیریت سود در گروههای تجاری در مقایسه با شرکت های مستقل و سپس تاثیر درصد مالکیت شرکت های عضو گروه بر مدیریت سود مورد مطالعه قرار گرفته است.برای آزمون فرضیه های تحقیق نیز، از شیوه آماری رگرسیون چند متغیره با استفاده از داده های ترکیبی استفاده شده است.نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدیریت سود در گروه های تجاری بیشتر از شرکت های مستقل و در شرکت های عضو گروه با درصد مالکیت عمده نسبت به سایر شرکت های عضو گروه تفاوت قابل ملاحظه ای ندارد.
    Abstract
    Business groups are defined as a network of parent company and subsidiaries that have been structured as a holding. In a typical holding, the parent company is organized explicitly to acquire a controlling interest in other companies that later would become its subsidiary companies. Holdings have become the dominant element in many economies in the world and have been discussed for their ambiguous ownership structures and acclaimed for economic purposes.The main objective of this study is to evaluate the impact of earning management in business groups and influences of the business groups on earning management decisions pro?ts. The population in this study includes all companies listed on the Tehran’s stock market.The test sample also contains eleven-year period of study (1382-1392) of 130 stock-companies which is accessible In this study earning management in business groups compared with independent companies and then the impact of ownership percentage in the group member companies on earnings management. The statistical method used in this article is the multiple regression and the results indicate that earning management in business groups are more than in independent companies and in the Group member companies with the high percentage of ownership compared to other Group member companies, has no significant diference