عنوان پایان‌نامه

بررسی ارتباط رفتار مربیان بارضایتمندی ورزشکاران در لیگ سورنا ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ارتباط رفتار مربیان بارضایتمندی ورزشکاران در لیگ سورنا ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 651;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70530
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

    هدف ازاین پژوهش بررسی ارتباط رفتار مربیان و رضایتمندی با عملکرد ورزشکاران در لیگ برتر سورنا ایران بود. روش این تحقیق، به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه سورناکاران لیگ برتر در سال1393 تشکیل می دادند که تعداد آنها 78 نفر بود. نمونه آماری با جامعه آماری برابر بود و در نهایت 78 پرسشنامه بدرستی برگشت داده شد. ابزار گردآوری داده ها سه پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی (محقق ساخته)، مقیاس رهبری در ورزش (چلادواری و صالح 1980) و رضایتمندی ورزشکاران (ریمر و چلادورای، 1998) بود. هرچند روایی این پرسشنامه¬ها در پژوهش¬های پیشین تایید شده بود اما برای اطمینان بیشتر به تایید 10 نفر از اساتید و صاحب نظران مدیریت ورزشی رسیدند. برای بدست آوردن پایائی پرسشنامه ها، در یک مطالعه مقدماتی 30 عدد از پرسشنامه¬ها در بین سورناکاران لیگ برتر پخش شد و از طریق آزمون آلفای کرونباخ پایائی آنها محاسبه شد که ضریب پایائی بدست آمده همگی معتبر بود. همچنین از گزارش رده بندی لیگ برتر سورنا ، برای بدست آوردن نمره عمکلرد سورنا کاران استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی شامل جداول، درصد، میانگین وانحراف استاندارد و آمار استنباطی شامل آزمون گالموگروف- اسمیرنف و همبستگی اسپیرمن در سطح معنادری 05/0 استفاده شد. نتایج نشان داد که از بین ابعاد پنج گانه رفتار رهبری، تمامی ابعاد و به ترتیب بعد رفتار آمرانه (612/0)، رفتار بازخورد مثبت مربی (526/0)، رفتار دموکراتیک (525/0)، رفتار آموزش و تمرین (465/0)، و سبک حمایتی اجتماعی (390/0)، با رضایتمندی سورنا کاران لیگ برتر رابطه مثبت و معنادار داشت. طبق نتایج این پژوهش رضایتمندی سورنا کاران لیگ برتر می تواند به عنوان پیامدی از رفتار مربی تلقی گردد. در این راستا مربیان بااستفاده از رفتارهای مناسب می توانند موجبات رضایتمندی سورنا کاران را از بازی در لیگ برتر فراهم کنند که نتیجه آن می تواند بهبود عملکرد ورزشکاران و بهبود کیفیت لیگ برتر باشد.
    Abstract
    The aim of this study was examination of relationship between coach’s behavior and athlete’s satisfaction and performance in Soorena league of Iran. The method of this study was application and discretional. The statistical population of this study was all of player of Soorena premier league of Iran in 2014 (N=78). The statistical sample was equal with statistical population, and 78 questionnaire were collected correctly. Three questionnaires including Demographic scale, Leadership scale in sport (Chelladuri and Saleh 1980) and Athlete satisfaction scale (riemer and Chelladuri, 1998) was used to collecting data. The validity of these scales had confirmed at previous studies. The reliability of scales was obtained in pilot study on 30 Soorena players by using Alpha cronboch, and with considering obtained rates, all of scales were real able. Also, league ranking report was used for calculating performance score of athletes. K-S test and Spearman correlation test were used to analyzing data in significant level of 0.05. Result showed that all behaviors of coaches including authored behaviors, positive feedback,democratic behavior, training and instruction, social support respectively had more significant and positive correlation with player’s satisfaction in Iran Soorena premier league. So, coaches can provide athletes satisfaction by using appropriate leadership style and promote their performance and success.