عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر ویژگیهای وب سایت کاریابی بر قصد متقاضی شغل به اقدام با میانجی گری نگرش متقاضی شغلی (مورد مطالعه: دانشکده های مدیریت دانشگاه های دولتی تهران)




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70918
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    فرشته امین

    با¬ وجود اینکه مطالعات در حوزه استخدام الکترونیک در سال‌های اخیر روند رو به رشدی را تجربه کرده، اما ویژگی‌های مربوط به وب ‌سایت های کاریابی در ایران به طور خاص و تفصیلی مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است. برخی از پژوهش‌های قبلی به بررسی ادبیات¬ در حوزه استخدام الکترونیک پرداخته اند، در حالی که ویژگیهای اصلی وب ‌سایت های کاریابی و رابطه آن با قصد افراد برای جست و جو و اقدام شغل به طور عمده مطالعه نشده است. بر همین اساس، پژوهش حاضر قصد دارد تا با بررسی ادبیات و نظریه های حوزه استخدام الکترونیک و کاربرد وب سایت های کاریابی در ایران به بررسی کلی ویژگی¬ها و تاثیر آنها بر قصد به اقدام متقاصیان شغلی بپردازد. بر اساس262 نمونه از میان دانشجویان روزانه تحصیلات تکمیلی رشته های مدیریت در دانشگاههای دولتی شهر تهران شامل دانشگاه تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، شهید بهشتی و علامه طباطبایی، عمده ویژگیهای وب سایت های کاریابی و تاثیر آنها بر¬ قصد افراد به اقدام مطالعه گردید. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که با وجود این که ویژگیهای وب سایت کاریابی تاثیر عمده ای بر قصد افراد برای اقدام به شغل آنها دارد، اما ارتباطی عمیقی میان نوع ابزار ارائه شده به منظور تقاضای شغل و اقدام افراد مشاهده نگردید. علاوه بر این، یافته های تحقیق با استفاده از معادلات ساختاری نشان داد که ویژگیهای اصلی وب سایت و اطلاعات شغلی نقس اساسی را در ایجاد نگرش افراد به شغل ایفا می کند و تاثیر زیادی را در جذب یا دفع متقاضیان دارد. در این میان ویژگی مربوط به اطلاعات شغلی برای کارجویان از اهمیت خاصی برخوردار است.
    Abstract
    Despite rapid growth of web based recruitment in Iran, little is known about main characteristics of these job sites. Few empirical studies have developed the literature of e-recruiting, however some gaps remain to examine real situation of Iranian job portals. This thesis reviews the literature of e-recruiting analyzing theories and application of online recruitment as well as characteristics of these sites in order to examine real position of Iranian web based recruiting. Gathering 262 data from gradute students who study in Universities such as Tehran, Sharif, Allame Tabatabaei Tarbiat Modares and Beheshti revealed that there is a significant relation between web site features and applicant Intention to apply. Results affirm influence of features on applicant attitude, while there is no vivid connection between application tools and job seeker intention. Further, findings of this study by SEM suggested that main charecteristics of web based recruitment play an crucial role to create attitudes towards jobs and career sites which impact heavily on applicants attraction.