عنوان پایاننامه
دخالت دولت اسلامی درحقوق کار بابررسی نظریه مصلحت
- رشته تحصیلی
- حقوق عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 973;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74227
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- علی بهاری اردشیری
- استاد راهنما
- نادر میرزاده کوهشاهی
- چکیده
- در دوره های زمانی اختلافات متعددی میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی رخ داده است این اختلاف نظر در دو مورد، بیش از همه بروز کردیکی قانون اراضی شهری و دیگری قانون کار بود که دو اصطلاح را وارد سیستم قانونگذاری ما کرد اصطلاح اول عنوان ضرورت ودیگری عنوان مصلحت بود که سرانجام موجبات محدود کردن اعتبار تشخیص شورای نگهبان را فراهم آورد . در آن زمان لایحه قانون کار بصورت بسیار بحث برانگیزی میان مجلس و شورای نگهبان در آمد و شد بود و در جنب بحثهای مربوط به آن سؤالات واستفساراتی از حضرت امام (ره) به عمل آمد وسرانجام هم بحثها و سؤال و جوابها که پیرامون حدود اختیارات دولت و حکومت اسلامی بود منجر به صدور حکم حکومتی شد . چون در لایحه قانونی کار، تکالیف والزاماتی برای کارفرما پیش بینی شده بود وبه نظر می رسید شورای نگهبان این الزامات را مشروع نداند و نهایتا وزیر کار وقت از حضرت امام سوال نمود آیا میتوان برای واحدهایی که از امکانات و خدمات دولتی وعمومی مانند آب، برق، تلفن، سوخت، ارز، مواد اولیه،بندر، جاده،اسکله،سیستم اداری، سیستم بانکی و غیره بنحوی از انحاء استفاده می نمایند اعم از اینکه این استفاده از گذشته بوده و استمرار داشته باشد یا به تازگی به عمل آید در ازای این استفاده شروط الزامی را مقرر نمود ؟ و حضرت امام (ره) پاسخ وزیر کار را به شرح زیر اعلام داشتند : چه گذشته و چه حال، دولت می تواند شروط الزامی را مقرر نماید و بدین ترتیب بود لایحه قانون کار پس از کش و قوس فراوان بر اساس اصل مصلحت و حکم حکومتی ولی فقیه تصویب شد و نهایتا نیز منجر به تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. ما در این تحقیق به اصول و مبانی اصل مصلحت و چگونگی تبدیل آن به یک ابزار کاربردی برای دولت اسلامی می پردازیم و با بررسی ریشه های آن به درون دولت اسلامی رخنه کرده و اصول محدودیت های آن و چگونگی دخالت آن در حقوق کار را را به بوته نقد می کشیم .
- Abstract
- Guardian council and Islamic consultative assembly have had many conflicts in different periods of time. This disagreement has been shown in two cases one of them was the urban land law and the other one was labor law. It introduces two amends to our legislative process, the first one was a requirement and the second one was the interest and then it limits the validity of guardian council recognition. On that time the labor law bill was among the guardian council and consultative assembly and some discussions were obtained by Emam(rah), finally the questions and discussions were about the government options and Islamic government options which resulted in the government verdict. Because in the legal bill of labor, some tasks and considerations were predicted for employer and it seems that the guardian council does not know these as legal ones, so present minister of labor asked Emam, can we announce some conditions for the parts where use public and government services and facilities like water, electricity, telephone, fuel, currency, first materials, port, road, wharf, office system, bank system even it was for the past time or it is continuous or it is new? And Emam replied to the minister: even past or present government can determine essential terms. So the labor bill after many conflictions was authorized based on the government verdict and interest of Faqih and established the consultative assembly. We deal with the principles and basics of interest and how it changes to the applied tool for Islamic state. Investigating its roots, their limitations principles and how they interfere with the labor rights.