عنوان پایاننامه
آیین حاکم براجرای احکام دیوان عدالت اداری
- رشته تحصیلی
- حقوق عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 714;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70858
- تاریخ دفاع
- ۲۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- نرگس رحیمی
- استاد راهنما
- نادر میرزاده کوهشاهی
- چکیده
- دیوان عدالت اداری به عنوان تنها مرجع عالی قضایی عهده دار رسیدگی به شکایات مردم از دولت به استناد اصل 173 قانون اساسی میباشد. که در جهت تظلم خواهی و رسیدگی به تعدیات مأموران دولتی و یا تصمیمات دولتی علیه منافع مردم، تأسیس و یکی از مهمترین دستاوردها و مولود انقلاب اسلامی است. اما تأسیس یک نهاد عالی قضایی- اداری به تنهایی کافی نمیباشد، به همین جهت، قانونگذار در سال 1385 با اصلاح قانون، مبادرت به ایجاد واحد اجرای احکام و با تصویب قانون 1392 توجه ویژهای به آیین حاکم بر اجرای احکام دیوان عدالت اداری نمود. بدون تردید مسئله اجرای احکام یکی از مباحث بسیار مهم در نظام قضایی کشور میباشد و عدم توجه به آن جز کاهش کیفیت آرای قضایی، بی توجهی و گستاخی مقامات عمومیدر مقابل آرای قضایی کشور و عدم مسئولیت پذیری آنان نسبت به عملکرد و تصمیمات خود و در نتیجه افزایش نارضایتی مردم و کاهش اعتماد مراجعان به نظام قضایی کشور را به دنبال نخواهد داشت. خوشبختانه اصلاحات قانونگذار در سال 1392، و توجه خاص به موضوع اجرای احکام موجب اقدامات بسیار ارزشمندی شد، که تأثیرات مثبتی در افکار عمومی و نقش مؤثر قوه قضائیه در میان قوا و جایگاه واقعی آن در رسیدگی به تظلمات و احقاق حق مردم حتی از مقامات عالی کشور گذاشت. از جمله این اقدامات، سازوکارهای ایجاد واحد اجرای احکام، در راستای اجرای صحیح و قانونی آرای قطعی و جلوگیری از تعلل در اجرا، و تصریح ضمانت اجراهای آرای دیوان نظیر انفصال موقت از خدمت دولتی و جبران خسارات و حتی افزایش این ضمانت اجراها از جمله احضار مسئول و پیش بینی موعد قانونی و طرق اجرای احکام دیوان در ماده 111 قانون 1392 بیان گردیده است.
- Abstract
- Administrative Justice Court (Divan Edalat Edari), as the only supreme judicial court, is responsible for hearing people’s complaints of the State according to Article 173 of Iran’s constitution. It was established for justice and addressing the abuses of government officials or government decisions against the interests of the people, and is one of the most important achievements of the Islamic Revolution. Since the establishment of a supreme judicial-administrative institution alone is not enough, the legislature amended the law in 2006 attempting to create an enforcement unit and paid a special attention to the regulations governing the enforcement of Administrative Justice Court’s provisions by approving the Act 2013. Undoubtedly, the enforcement is one of the most important issues in Iran’s judicial system and ignoring it will reduce the quality of judicial verdicts, impudence of public officials for judicial verdicts, lack of responsibility to their performance and decisions and thus increasing popular discontent and loss of trust to the judicial system. Fortunately legislative reforms in 2013, and special attention to the issue of enforcement were very valuable measures brining positive effects on public opinion and the role of the judiciary among the powers and its real place for addressing the grievances and rights of people, even from Supreme officials. Among these measures, the mechanisms to develop enforcement unit, in line with proper and legal enforcement of final vote and preventing from delay in implementation, and stipulation of High Court’s sanctions such as temporary suspension of public service and compensation for court judgments and even increasing the sanctions including summoning the responsible and determining legal deadline and the ways to enforce the Court’s votes has been stated in Article 111 of the Act 2013. Keywords: running processes, refusal, enforcement, evolutions and silence of the law, the Court of Administrative Justice