عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر نوسازی لو گو بر نگرش مشتریان به برند (مطالعه موردی:لوگوی بانک مهر اقتصاد)



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر نوسازی لو گو بر نگرش مشتریان به برند (مطالعه موردی:لوگوی بانک مهر اقتصاد)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69751
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

    هویت شرکت بطور استراتژیک در تمایز شرکت ها و کمک به ایجاد وفاداری مشتری مهم است. از عناصریکه به ایجاد این وفاداری کمک می کنند عبارتند از ساختمان ها، محصولات، پوشش کارکنان و لوگوی شرکت که از آن ها به عنوان هویت بصری شرکت نام برده می شود. از این میان لوگوی شرکت عناصر متنوعی از جمله شکل، تصویر، سبک و اندازه و همچنین رنگ ها را در خود دارد و به عنوان امضای سازمان به کار گرفته می شود. در واقع کلمه لوگو به تنوعی از نگاره ها و نشانه ها، حروف و ... اشاره دارد ؛ از نگاه نماد شناسی لوگوها به عنوان قسمتی از سیستم علائم شرکت برای برقراری ارتباط آن با حضار درونی و بیرونی بکار می رود. در واقع هر تجارتی، از کافی شاپ ها گرفته تا شرکت های کامپیوتری لوگوهایی را برای خود بر می گزینند. انتخاب لوگو در مواقعی که شرکت هایی با یکدیگر ادغام می شوند نیز رخ می دهد و اینکار به دلیل تغییراتی است که در تصویر شرکت رخ داده است. این تغییرات می تواند بدلیل تغییرات عمده مدیریتی یا استراتژیکی نیز باشد ؛ بیشتر شرکت ها به صورت دوره ای لوگوهای خود را بدلیل تازه نگه داشتن و نشان دادن چهره مدرن از خود تغییر می دهند. در یک دسته بندی کلی از طرح های گرافیکی لوگو، می توان به چهار دسته اشاره نمود، طرح طبیعی، انتزاعی، هارمونیک و مفهومی. آنچه که در این تحقیق بدان پرداخته شده است، تاثیر طرح های مختلف لوگو بر شخصیتی است که از لوگو برداشت می شود، این شخصیت طبق تحقیقات پیشین محققین دارای ابعادی از قبیل، سادگی، تهاجمی، مسئولیت پذیری، پویایی، و عاطفی می باشد؛ همچنین در ادامه به بررسی تاثیر طرح لوگو بر نگرش به برند و نگرش به لوگو پرداخته می شود به طوریکه این تاثیرات در قالب تحقیقی برای نوسازی لوگوی بانک مهر اقتصاد استفاده خواهد شد. برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از نمونه آماری تحقیق که تعداد 341 نفر از مشتریان بانک مهر اقتصاد را در بر می گرفت، از آزمون های تحلیل واریانس / کوواریانس چند متغیره یا MANOVA، آزمون تی با دو نمونه مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه ANOVA و با استفاده از نرم افزار SPSS V.22 صورت گرفت. همچنین برای تایید روایی سازه از نرم افزار LISREL8.8 استفاده گردید.نتایج حاکی از آن بود که طرح لوگو بر نگرش مشتریان به لوگو و همچنین نگرش مشتریان به برند تاثیر گذار بوده و همچنین طرح های مختلف لوگو دارای شخصی
    Abstract
    Strategically brand identity has an important role in differentiating and helping companies to build customer loyalty. Elements that help to create customer loyalty include buildings, products, employee’s cloths and logo and these elements are called visual identity. Among these various elements, logo comprises of different aspects like image, style, size and color and it is considered as organizational signature. In fact from a semiotic perspective, logos are a part organizational sign system which is used for communication between inner and outer members of organization. In fact, every business, from coffee shops to computer companies design and select logos for themselves. Moreover logo modernization happens when firms merge and this change occurs as organization’s image change. These changes could be due to major changes in management or strategy; many companies periodically renew their logo to keep their logo look fresh and to make their image look modern. In a general classification of graphic logo design, it can be divided into four categories, natural, abstract, conceptual and harmonic. The main purpose of this study is to investigate the impact of logo design on logo personality. According to pervious research, author employed 5 dimensions for logo personality including simplicity, offensiveness, responsibility, dynamism and emotionality. Next impact of brand attitude on logo design was assessed and practical implication for bank e mehr were discussed. To analyze obtained data from a sample of 341 customers of the Mehr e Egtesad bank Statistical techniques like MANOVA, independent samples t-test and ANOVA were employed using SPSS V.22. In order to confirm the validity of measurement model, LISREL8.8 were utilized. Results show that logo design impact both consumer attitudes toward logo and consumer attitudes toward brand and each logo design has its own unique personality.