عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش کتابداران بر ارتقای میزان کاربرد پذیری نرم افزار کتابخانه دیجیتال آذرخش



    دانشجو در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نقش کتابداران بر ارتقای میزان کاربرد پذیری نرم افزار کتابخانه دیجیتال آذرخش" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69843
    تاریخ دفاع
    ۱۱ شهریور ۱۳۹۴
    دانشجو
    منذر محمدی
    استاد راهنما
    فاطمه فهیم نیا

    چکیده: این پژوهش با هدف بررسی میزان کاربردپذیری نرم‏افزار کتابخانه دیجیتال آذرخش و نقش کتابدارها در ارتقاء کاربردپذیری آن به واسطه مشارکت در تغییرات داده شده در نرم‏افزار، ‏انجام شده است. جامعه مورد پژوهش کارکنان شرکت نرم‏افزاری پارس‏آذرخش و کتابدارهای مراکز دارای نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال آذرخش بوده ‏است. پژوهش از نوع بررسی همبستگی و تفاوت میانگین‏ها با استفاده از روش پژوهش پیمایشی و استفاده از ابزار پرسشنامه برخط بوده است. داده‏های گردآوری شده ‏بر اساس پاسخ‏های ‏20 نفر از کارکنان شرکت پارس(کتابدارن پشتیبان نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال آذرخش و کارکنان بخش فنی ) و ‏112 نفر از کتابدارهای مراکز دارای نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال آذرخش بوده، ‏که با استفاده از نرم‏افزارهای تحلیل داده‏های آماری ‏(Excel و SPSS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. به‏ منظور گردآوری داده‏ها از پرسشنامه‏های "بررسی میزان کاربردپذیری نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال آذرخش و نقش کتابدارها در ارتقاء میزان آن" و "بررسی نقش کتابدارها در ارتقاء میزان کاربردپذیری نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال آذرخش" استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‏ها در دو سطح توصیفی و استنباطی به انجام رسیده است. به جهت استفاده از آزمون‏های آماری مناسب برای تحلیل داده‏ها ‏آزمون کلموگروف- اسمیرونوف صورت پذیرفت که نتایج نشان دهنده نرمال بودن جامعه پژوهش بود. طبق نتایج پژوهش، ‏نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال آذرخش با میانگین (36/3) دارای سطح کاربردپذیری متوسط رو به بالا می‏باشد. اگرچه همه مؤلفه‏ها میانگینی بین 3 الی 4 (متوسط- زیاد) را کسب کردند اما در این میان سودمندی سیستم با میانگین 54/3 بیشترین و اصطلاحات و اطلاعات سیستم با میانگین 28/3 کمترین امتیاز را از کتابدارهای مراکز دریافت نمودند. همچنین نتایج پژوهش همبستگی مثبت در حد خیلی ضعیفی(080/0) بین نقش کتابدارها(98/3) و ارتقاء میزان کاربردپذیری(11/4) در سطح معناداری (739/0) را از دیدگاه کارکنان شرکت پارس‏آذرخش نشان می‏دهد در حالی‏که از دیدگاه کتابدارهای مراکز بین نقش کتابدارها با میانگین(42/3) و میزان ارتقاء کاربردپذیری با میانگین(39/3) همبستگی مثبت و درحد بالایی به میزان(618/0) در سطح معناداری (000/0) وجود دارد. نتایج پژوهش همچنین بیان می‏کند که بین میانگین نقش کتابدارها در اعمال تغییرات از دیدگاه کارکنان شرکت پارس‏آذرخش و کتابدارهای مراکز دارای نرم‏افزار با ‏اختلاف میانگین (51786/0-) با توجه به سطح معناداری (000/0) با ‏95% ‏اطمینان می‏توان گفت تفاوت معناداری وجود دارد و کارکنان شرکت پارس‏آذرخش نقش کتابدارها را بیشتر دانسته‏اند. همچنین بین میانگین ارتقاء کاربردپذیری نرم‏افزار از دیدگاه کارکنان شرکت پارس‏آذرخش با میانگین(11/4) و دیدگاه کتابدارهای مراکز با میانگین(39/3) با 95% اطمینان تفاوت معنی‏دار در سطح معناداری(002/0) وجود دارد و کارکنان شرکت پارس‏آذرخش میزان ارتقاء کاربردپذیری را بیشتر دانسته‏اند. کلید‏واژه‏ها: پارس‏آذرخش، ‏نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال آذرخش، ‏کاربردپذیری، ‏نقش کتابدارها، ‏ارتقاء، سهولت کاربری، ‏رضایت‏مندی، ‏کارآمدی.
    Abstract
    Abstract This research has been done with aim of evaluating usability of Azarakhsh digital library and librarian roles in promotion usability of Azarakhsh software, by association for the software changes. the research society was Parsazarakhsh company clerks and organizations who have Azarakhsh digital library. the research is correlation and average differences study by the way of survey and online questionnaire. Data is based on response of Parsazarakhsh company clerks (20 response) and librarians of organizations that have Azarakhsh software (120 response), data analyzed by excel and SPSS softwares. the questionaries’ of “study of usability of Azarakhsh digital library and librarian roles in promotion of the software” and “The study of librarian roles in promotion of usability of Azarakhsh software” are used for gathering information. Data analyzing has been done in descriptive and inferential levels. For using better statistic tests for data analyzing, Kolmogorov–Smirnov test used, that results confirm a normal research society. ‏The results shows, Azarakhsh digital library with the average of (3.36) have a mediocre to up level of usability. Also all of factors have earned an average of 3 to 4 (mediocre-high) but uusefulness of system with the average of 3.54 earned the highest and terms and information of system with the average 3.28 earned the lowest score by organization librarians. On the other hand the results shows a very little positive correlation (0.080) between librarian roles (3.98) and promoting of usability (4.11) in a meaningful level (0.739) in the viewpoint of Parsazarakh company clerks, while by the viewpoint of organization librarians, between librarian roles with the average of (3.42) and promoting usability with the average of (3.39) shows high positive correlation (0.618) in meaningful level (0.000). the results shows that between librarians role in making changings, in the viewpoint Parsazarakhsh company clerks and librarians of organizations that have Azarakhsh software with the difference average (-0/51786) by considering meaningful level (0.000) with 95% reliability can be said that there are meaningful difference and Parsazarakh company clerks estimated more librarian roles in comparing with organizations librarians. ‏Also between the averages of promoting usability of software with the viewpoint Parsazarakhsh clerks by the average of (4.11) and the viewpoint of organizations librarian by the average of (3.39) with reliability of 95% there are meaningful difference in meaningful level of (0.002) and Parsazarakhsh clerks estimated more usefulness promotion, in comparison with organizations librarians. Keywords: Pars Azarakhsh, Azarakhsh digitallibrary software, usability, librarian’s role, promotion, facility of use, satisfactory, use, effectiveness ‏