عنوان پایاننامه
تاثیر بازخورد اصلاحی و آزمون فرضیه زبان آموز بر توسعه زبانی:مطالعه موردی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 791;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71606
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- فائزه حیدری رسول آبادی
- استاد راهنما
- سیدمحمد علوی
- چکیده
- این تحقیق به بررسی تاثیر دراز مدت بازخورد اصلاحی بر توسعه زبانی زبان آموز پرداخته و همچنین تلاشی است در جهت دریافت اینکه یک زبان آموز با مهارت بالا در زبان انگلیسی چگونه از طریق ارتباط هم زمان با یک مخاطب انگلیسی زبان، فرضیه ها و پیش فرض های خود را درباره مشخصه های زبان انگلیسی در یک فضای مجازی می آزماید. به علاوه در این تحقیق به بررسی اینکه یک مخاطب انگلیسی زبان تا چه حد به این آزمونها واکنش نشان داده و خروجی های نا مناسب با الگوی زبان انگلیسی را اصلاح می کند، پرداخته شده است. داده های این تحقیق شامل 440725 واژگان تبادل شده در فضای مجازی و به طور هم زمان بین زبان آموز و مخاطب می باشد. این واژگان بر اساس بازخوردهای اصلاحی و آزمون های فرضیه زبان آموز طبقه بندی و تحلیل شده اند. نتایج حاصله نشان می دهند که یک زبان آموز با مهارت بالا از بازخورد اصلاحی در مدت طولانی بهره برده است. به ویژه در زمینه اشتباهات واژگانی، تحلیل های آماری تفاوت معناداری را نشان می دهند. حال آن که در زمینه گرامر و شکل املایی کلمات و تعداد فرضیه های زبانی که زبان آموز به صورت همزمان در محیط مجازی آزموده است تغییر معنی داری وجود ندارد. بالاترین احتمال واکنش مخاطب به خروجی های ناسازگار با الگوی زبان انگلیسی زمانی بوده که زبان آموز از مخاطب مستقیما درباره تایید گفته خود درخواست کرده است. نتایج حاصله از این تحقیق نشان می دهد که زبان آموز از طریق ارتباط مجازی هم زمان با یک مخاطب انگلیسی زبان، فرضیه های زبانی خود را آزموده و دریافت بازخورد از سوی مخاطب در دراز مدت به توسعه زبانی او می انجامد.
- Abstract
- Abstract This study investigated the long term effect of corrective feedback (CF) on learner’s language development. It also studied how a high-proficiency level language learner tested her hypotheses and assumptions about the features of the target language in a synchronous computer-mediated communication (SCMC). It also studied the extent to which the learner’s hypothesis testing (HT) attempts that resulted in non-target like output were challenged by a native English speaking interlocutor. The corpus, consisting of 440725 words exchanged in a SCMC environment between the two participants, was analyzed for CF and HT episodes. The findings show that the learner benefited from CF concerning lexical errors. The results also indicate no statistically significant difference in the frequency of learner’s HT episodes during a year of SCMC. The native English speaker in this study responded to the learner’s HT attempts most when the learner requested for confirmation. This study suggests that communicating in SCMC environment allows language learners to test their hypotheses about the features of the target language and by receiving feedback on their output, they can make language development.