عنوان پایان‌نامه

تحلیل افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی ۹۲



    دانشجو در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی ۹۲" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق جزا و جرم شناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002024;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69979
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    احمد حاجی ده آبادی

    چکیده افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی 1392 به مثابه یک جرم مستقل، جرم¬انگاری گردیده است و مقنن بر اساس آیات 32 و 33 سوره مائده، افساد فی الارض را در این قانون، یک جرم حدی محسوب کرده که به نظر می¬رسد از فقه اسلامی تخطی کرده است، زیرا حدی محسوب شدن این جرم در فقه دچار تردید می¬باشد و اکثر فقها قائل به یگانگی محاربه و افساد فی الارض هستند، لکن مقنن در این امر، نظر اکثریت را نا¬دیده گرفته و از نظر اقلیت پیروی کرده است. مجازات محاربه و افساد فی الارض در آیه 33 سوره مبارکه مائده عبارت است از: قتل، صلب، قطع دست راست و پای چپ، و نفی بلد می¬باشد، لکن، مقنن در قانون مجازات اسلامی 1392 با جدایی افساد فی الارض از محاربه، مجازات افساد فی الارض را فقط اعدام تعیین نموده و به نظر می¬رسد مطابق آیه 32 سوره مبارکه مائده که بیان می¬دارد: «مِن أجلِ ذلک کَتَبنا عَلی بَنی إسرائیلَ أنَّه مَن قًتَلَ نَفساً بغَیرِ نَفسٍ أو فَسادٍ فی الأرضِ فَکَأنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمیعًا....» عمل کرده است. در ماده 286 هشت جرم به صورت حصری، به عنوان رفتار افساد فی الارض معین گردیده است که برخی از این جرایم خیلی کلی می¬باشند و مصادیق زیادی را در بر¬می¬گیرد. علاوه بر این استفاده از الفاظ عام و مبهم در این ماده مشکل را دو چندان کرده است.
    Abstract
    Abstract: Corrupting (Ifsad-fi-Al-Arz) is considered as an independent crime within Islamic punishment Law, 1392; and , according to Aayats 32 and 33 of sourah Maedah, legislator Considers Corrupting as haddi Crime (a crime with punishment by lash, as ordained by religious law) within the law, which seems that it offend against Islamic Jurisprudence; because there are some doubts about Haddi-nature of the Crime. While most of Juries consults believe that fighting and Corrupting have the some nature, legislator neglects majority’s opinion and follows minority’s one . According to Aayah 33 of sourah Maedah, the punishment of fighting and corrupting include: killing , loins, cutting right arm and left leg and banishment. But, separating corrupting and fighting, legislator determines execution as the punish ment of corrupting within Islamic punishment law, 1392; it seems that he has performed according to Aayah 32 of soured maedah which states that killing one without any crime is like killing all and saving one from death is like saving all. Within Act 286, eight crimes are presented limitatively as corrupting behaviors, some of which are totally general and include various meanings. Fur thermoses, using common and unclear words leads to more sophistications. Keywords: Corrupting, Fighting , Execution, Criminology.