بررسی تحولی توانایی حل مساله در کودکان ۷ تا ۱۲ سال با استفاده از برج هانوی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 635;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71076
- تاریخ دفاع
- ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
- دانشجو
- زهرا حسینی
- استاد راهنما
- جواد حاتمی
- چکیده
- برای برنامه¬ریزی¬های کوتاه مدت و طولانی مدت برای افراد و به¬ویژه برای کودکان نیازمند درک بیشتر توانایی¬های آنان هستیم. حل مسأله به سبب نقش مهم و تاثیرگذاری که در همه¬ی مراحل زندگی، تحصیل و زندگی اجتماعی به عهده دارد، در این میان دارای اهمیت بسزایی می¬باشد. چنانچه پیاژه می¬گوید کودکان از مراحل شناختی مشابهی به ترتیب عبور می¬کنند اما طول مدت هر دوره در کودکان مختلف متفاوت است. بر اساس نظریه پیاژه کودکان در ابعاد مختلف شناختی سیر رشد متفاوتی دارند. این تفاوت بر توان حل مساله کودکان تاثیرات متفاوتی دارد. در پژوهش حاضر فرآیند رشد شناختی کودکان 7 تا 12 سال در حل مسأله با استفاده از آزمون برج هانوی مورد بررسی قرار گرفت. در پژوهش حاضر نمونه¬گیری به صورت طبقه¬بندی نظام¬مند از میان دانش¬آموزان پایه¬های اول تا ششم صورت گرفت و نتایج با استفاده از SPSS با کمک ANOVA مقایسه شد. در ایران کودکان 7 تا 12 سال اغلب به ترتیب در پایه¬های اول تا ششم ابتدایی تحصیل می¬نمایند. بر خلاف آن چه به نظر می¬رسد ابعاد مختلف رشد توان حل مساله در کودکان دارای رشد خطی نیست و دارای نوساناتی می¬باشد. همچنین توان حل مساله در دختران و پسران تفاوت¬هایی دارد. به نظر می¬رسد استفاده از آزمون¬های حل مسأله برای درک میزان رشد شناختی مناسب است، اما نوسانات و ناهمگونی¬های موجود باید در برنامه¬ریزی درسی و آموزش کودکان مورد توجه و بررسی بیشتر قرار گیرد. کلید واژه¬ها:حل مساله، رشد شناختی، نظریه پیاژه، برج هانوی، دیسک
- Abstract
- Abstract For Short time planning for individuals who desire to enhance their cognitive abilities, and children in particular, we need to have a thorough understanding of their mental capabilities. One of the main factors which plays an effective role throughout human life, human education and social communication is problem solving. Piaget believes that children pass similar cognitive stages, although these stages might have different durations for each child. He also believes in different aspects of cognitive development which develop independently and cause variations in cognitive abilities such as problem solving. The present research investigates cognitive development in children 7 -12 in problem solving, using tower of Hanoi. Samples were selected through stratified from students who study in first to sixth grade of primary school (7-12 years old). The data were analyzed by ANOVA, Correlation and MANNOVA. Obtained results revealed an overall cognitive development in children, though with some fluctuations. It was also found out that there were some differences in girls and boys when they tried to solve problems. It seems that tower of Hanoi is a good tool to understand cognitive growth and educational administrators are suggested to notice cognitive development fluctuations in educational planning. Keywords: Problem Solving, Cognitive Development, Piaget Cognitive development Theory, Hanoi Tower, Disk