حمایت های حقوقی از شهرت ( آوازه) در حقوق ایران و کامن لا
- رشته تحصیلی
- حقوق مالکیت فکری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002275;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75211;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002275;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75211
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- بشری السادات امامی العریضی
- استاد راهنما
- رحیم پیلوار
- چکیده
- پاره ای از مختصات دنیای مدرن یعنی پیشرفت ارتباطات، افراد جامعه را در شبکه ای عظیم از روابط اجتماعی قرار می دهد و وضعیت آنان را به شدت به دیگران گره میزند تا آنجا که شخصیت و هویت اجتماعی افراد این قابلیت را دارد که بسرعت دارای آوازه و شهرت گردد. حق استفاده تجاری از آوازه معمولا به حق فرد بلندآوازه نسبت به صدا، تصویر یا خصایص شخصیتی وی و سلطه و اختیار او بر تجاری سازی آنها اطلاق میشود که دیگران حق ندارند عینا یا با شبیه سازی، از آنها بهره ببرند. پژوهشی که نوشتار حاضر گزارش آنست؛ اولاً- با کاویدن مبانی علمی این مسئله و رفع ابهاماتی که به دلیل نو بودن در این حوزه وجود دارد ، ثابت میکند: سلطه فرد بلندآوازه بر استفاده تجاری از معروفیت خویش حقی مسلم است و باید تحت حمایت حقوقی واقع شود. این حق هرچند در نهادهای حقوقی گذشته نظیر حق بر حریم خصوصی یا حق بر شخصیت یا مالکیت فکری و یا پاره ای عناوین فقهی مثل لزوم حفظ عرض و آبرو، ریشه دارد، اما با هیچیک از آنها دقیقاً هم معنی نیست پس حمایت از آن با گنجاندن تحت هیچیک از نهادهای موجود، میسر نمی شود. بنابراین نیاز است علم حقوق و مجریان آن، آن را مستقلاً ملاحظه کنند. ثانیاً- با نظر به آنکه این حق در اثر پیشرفت رویه قضایی و همچنین تصویب قوانین مختلف، اکنون در کامن لا مستقل شده و بسیار توسعه یافته است، به بررسی چگونگی حمایت اقتصادی و معنوی حق شهرت و ضمانت اجراهای مدنی، کیفری و گمرکی در کامن لا پرداخته و ظرفیتها و بایسته های حقوق ایران را در هر یک از این موارد مشخص میکند.
- Abstract
- Abstract Development of mass communications and diversity of the media, features of modern world, have put people in a vast network of social relations and tied them strongly together, so that the personality and social identity of individuals can become famous and renowned very quickly. Publicity Rights, are the rights of individuals – usually celebrities – to use and to control the commercial exploitation of their name, image, likeness, or other unequivocal aspects of their identity. This thesis: Firstly: exploring the scientific foundations of this issue and resolving ambiguities due to novelty, will prove that: ? Domination of famous people on the commercial use of their fame is a definite right and should be protected by the law. ? Although having roots in well-known legal institutions like Privacy, Personality Rights and Property; and some jurisprudential titles, such as the need to protect dignity and honor; none of these mean exactly what publicity rights does. Therefore publicity rights cannot be protected under any of these existing institutions. Legislators need to regard it as a distinct right. Secondly: Having in mind that right is born and grown in common law countries – particularly in the United States of America - due to some developments of judicial procedures and legislation; will discuss how moral and economic rights are protected in common law and what remedies can be sought when these rights are violated, then will find ways to implant publicity rights into Iran’s legal system. Keywords: Fame, Right of Publicity, Privacy, Intellectual Property, Personality Rights, Commercial Use, Persona, Common Law, Iranian Law.