عنوان پایان‌نامه

بررسی استفاده از رسانه های اجتماعی در فرایند های مدیریت دانش مقایسه سازمان های حوزه فلزات و سازه های فلزی و سازمان ها و موسسات تحقیقاتی




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72704;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72704
    تاریخ دفاع
    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    مریم ناخدا

    هدف این پژوهش بررسی میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی را در فرآیندهای مدیریت دانش سازمان‌های حوزه صنایع فلزی، در مقایسه با سازمان‌های تحقیقاتی است. رسانه‌های اجتماعی موردبررسی فیس‌بوک، ویکی‌ها و وبلاگ‌ها بوده و فرآیندهای مدیریت دانش 3 فرایند خلق، اشاعه و استفاده می‌باشد. همچنین علل عدم استفاده از رسانه‌های اجتماعی در فرایند مدیریت دانش و فواید استفاده از آن، از دیدگاه کاربران مشغول به کار در این سازمان‌ها بررسی گردید. روش انجام پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بوده است. یافته‌های پژوهش نشان داد تقریباً نیمی از کل جامعه موردمطالعه این پژوهش (49.6%) هرروز از رسانه‌های اجتماعی در مدیریت دانش خود استفاده کرده‌اند. میزان استفاده رسانه‌ها برحسب تعداد دفعات در هر دو حوزه صنایع فلزی و مؤسسات تحقیقاتی در حد خوبی بوده و به ترتیب حوزه فعالیت 70% و 47.1% از افراد هرروز از این رسانه‌ها در فعالیت‌های مدیریت دانش خود در سازمان استفاده کرده‌اند. در خصوص میزان استفاده از این رسانه‌ها برحسب نوع رسانه در حوزه مؤسسات تحقیقاتی هر سه رسانه ویکی، وبلاگ و فیس‌بوک بیشتر به‌منظور استفاده دانش بکار گرفته شده‌اند و در حوزه صنایع فلزی میزان استفاده از ویکی‌ها و وبلاگ به‌منظور استفاده دانش و فیس‌بوک به‌منظور اشاعه دانش بیشتر بوده است. در جامعه موردمطالعه فیس‌بوک کمترین میزان و ویکی‌ها بیشترین میزان استفاده را در مدیریت دانش داشته‌اند و وبلاگ‌ها نیز کمی کمتر از ویکی‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. نتایج آزمون‌های مربع کای و آزمون دقیق فیشر نیز نشان داد که ارتباط معناداری بین حوزه فعالیت و کاربرد این رسانه‌ها در مدیریت دانش در سطح جامعه وجود ندارد.
    Abstract
    The aim of this study was to evaluate the use of social media in the field of comparison of knowledge management processes in metal industry, with research organizations. Social Media include Facebook, wikis and blogs and knowledge management processes, include creation, dissemination and utillzation. The reasons for non-use of social media in the process of knowledge management and the benefits of it, from a user perspective, working in these organizations were investigated. The research survey data collection instrument was a questionnaire. The results showed that almost half of the total statistical population of this study (49.6%) have used social media in their knowledge management process every day. The social media usage in the metal industry and research institutions was both good by frequency and in order of activitiy area, 70% and 47.1% of pepole have used this media in their knowledge management activities within the organization. Regarding the use of the media by it’s type in the area of research institutions all three, wikis, blogs and Facebook are used more in order to knowledge utillzation. in the field of metal industry wikis and blogs have used for knowledge utillzation more and Facebook to promote the knowledge. Facebook had the lowest and wikis had the highest usage rate in the statistical population. Chi-square test and Fisher's exact test results also showed there is no significant correlation between the activitiy area and application of this media in knowledge management at the community level.