عنوان پایان‌نامه

حل مساله چندهدفه و مسیریابی سبز با وسایل نقلیه ظرفیت متفاوت با توجه پنجره زمانی



    دانشجو در تاریخ ۰۷ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "حل مساله چندهدفه و مسیریابی سبز با وسایل نقلیه ظرفیت متفاوت با توجه پنجره زمانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع- صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 792;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71531
    تاریخ دفاع
    ۰۷ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    جعفر رزمی

    برنامه ریزی حمل و نقل سبز، امروزه یکی از زمینه‌های اساسی در شاخه مختلف علوم به شمار می‌رود. هدف عمده این رشته عبارت است از کمینه سازی آلودگی‌های زیست محیطی و همچنین هزینه حمل و نقل کالا و مواد بین دو سطح تولید کننده و مصرف کننده به طوری که تقاضای هر مصرف کننده برآورد گردد. این مسئله یکی از چالش برانگیزترین مسائل بهینه سازی ترکیبی به شمار می‌رود. امروزه اکثر مردم جهان توجه بیشتری به حفاظت از محیط زیست و منابع زیستی دارند. این حساسیت مثبت تا به آنجا شدت گرفته است که نه تنها دولت‌ها با وضع قوانین زیست محیطی ؛ بلکه صاحبان صنایع سعی دارند با رعایت نکات زیست محیطی گامی‌مؤثر جهت مقبولیت کالای مورد عرضه خود با عنوان مزیت رقابتی بردارند. در این پژوهش یک مدل جدید مسیریابی سبز وسایل حمل و نقل ارائه می‌شود که هدف آن ارائه خدمت به مشتریان با نرخ تقاضای مشخص توسط چندین وسیله نقلیه ناهمگون است.که هر وسیله در طی مسیر با محدودیت زمانی و محدودیت بار مواجه خواهد شد. جهت مقابله با محدودیت‌ها از اضافه کاری و برون سپاری استفاده می‌شود. مدل مورد نظر در حالت چند هدفه مورد مطالعه قرار می‌گیرد که این اهداف شامل کمینه کردن هزینه دستمزد، کمینه کردن هزینه مصرف سوخت متناسب با مسافت و بار حمل شده، کمینه کردن هزینه ثابت خودرو، کمینه کردن هزینه تعمیرات و نگهداری خودرو، کمینه کردن میزان آلودگی هوا و کمینه کردن تعداد وسایل نقلیه هستند. بررسی مسئله با وجود پنجره‌های زمانی، ناوگان ناهمگون و برون سپاری از جمله نوآوری‌های مسئله مورد نظر در پژوهش است. مدل ارائه شده دارای پیچیدگی بالاست؛ بنابراین جهت حل مسئله مورد نظر از الگوریتم ژنتیک بهبود یافته و همچنین NSGA استفاده می‌کنیم. که یک روش جدید جهت تولید جواب اولیه در این پژوهش ارائه گردیده است.
    Abstract
    Green vehicle routing planning is One of the basic fields in different branches of science. The aims are to reduce environmental pollution and minimizing the transportation cost between producer and consumer and satisfy all costumers demand. This is one of the most challenging combinatorial optimization problems. Nowadays people pay more attention to environmental protection and biological resources. This positive sensitivity has been highly extended that not only governments with codifications, but also manufacturers are trying to take competitive advantage with compliance with laws. In this research, a new green vehicle routing model is proposed and its aim is providing customer service with heterogeneous fleets and determined demand ratio. Each vehicle is dealing with time constraint and load limits. Also, to deal with these limits, overtime and outsourcing are permitted. A multi objective function is proposed to minimize 1) wage costs 2) fuel consumption proportional to the distance and freight costs, 3) fixed costs of vehicles 4) cost of vehicle maintenance 5)the amount of air pollution and 6) number of vehicles. Using the time windows, heterogeneous fleets and outsourcing are innovations of the model. VRP is a NP-hard combinatorial optimization problem. Thus we improved model problem by genetic algirithm and NSGA Meanwhile, a new method for the production of an initial answer in this research is presented.