عنوان پایاننامه
به کارگیری چت نوشتاری و پادکست برای ارتقای عملکرد شفاهی دانشجویان فارسی زبان ایرانی رشته زبان و ادبیات انگلیسی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1871;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70891
- تاریخ دفاع
- ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
- دانشجو
- فاطمه چایچیان
- استاد راهنما
- مجید نعمتی
- چکیده
- چکیده برقراری ارتباط و ایجاد تعامل در بسیاری از مواقع یکی از اصلی¬ترین اهداف زبان آموزان به شمار می¬رود. یکی از عناصر کلیدی نیل این مقصود را می¬توان توانایی صحیح و سلیس صحبت کردن برشمرد، اگرچه دستیابی به این قابلیت می¬تواند خود چالش برانگیز باشد. از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژی در سال¬های اخیر درب¬های تازه¬ای را به روی زبان آموزان گشوده است. پیدایش ابزارهایی چون چت نوشتاری هم زمان و پادکست منجر به ایجاد تحقیقاتی پیرامون میزان تاثیرگذاری آن¬ها در کلاس زبان شده و مدرسین زبان را برای سنجیدن پتانسیل آن¬ها ترغیب کرده است. با این حال تحقیقات کنونی در این زمینه همچنان ناکافی و بیانگر نتایج متناقض است (ابرمز، 2003؛ بلیک، 2009؛ تن و تن، 2010؛ ظفری، 2009). همچنین تا کنون هیچ مقایسه¬ای میان میزان تاثیرگذاری چت نوشتاری و پادکست بر پیشرفت بیان شفاهی زبان آموزان صورت نگرفته است. بر همین مبنا تحقیق حاضر با قصد جستجوی تفاوت¬های میان تاثیر چت نوشتاری هم زمان و پادکست بر روانی، صحت و پیچیدگی بیان زبان آموزان طرح شد. به منظور مقایسه¬ی میزان کارآمدی این دو ابزار، 37 دانشجو یک دوره¬ی هشت هفته ¬ی را گذراندند که طی آن به تکمیل هشت تکلیف از طریق چت نوشتاری هم زمان (20 دانشجو) و پادکست (17 دانشجو) پرداختند. بررسی پیش آزمون و پس آزمون دانشجویان تغییر معناداری میان روانی، صحت و پیچیدگی بیان این دو گروه آشکار نساخت. با این وجود داده¬های کیفی بازخورد دانشجویان پیرامون تجربیاتشان در رابطه با چت نوشتاری و پادکست به طور کلی بازخورد مثبتی را به خصوص میان دانشجویان گروه پادکست نشان می¬داد
- Abstract
- The similarity of online text chatting to speaking suggested by Levelt’s (1995) model of speech production has raised interest regarding the effectiveness of online text chatting as a synchronous CMC tool for improving oral proficiency (Abrams, 2003; Blake, 2009). Also, podcasting as a asynchronous CMC tool which involves speaking, seems to have the potential for improving oral proficiency (Ducate & Lomicka, 2009; Tan & Tan, 2010). However, the existing body of research available on the effect of these tools on EFL learners’ oral performance is insufficient and contains contradictory results (Abrams, 2003; Blake, 2009; Tan & Tan, 2010; Zafari, 2009). Furthermore, no study to date has compared the effectiveness of text chatting and podcasting on the improvement of oral production. Therefore, this study was designed to investigate the differences between the effects of online text chatting and podcasting on second language learners’ fluency, accuracy, and complexity of speech. In order to compare the efficiency of these tools, 37 students went through a treatment period of eight weeks during which they completed eight assignments via either online text chatting (20 students) or podcasting (17 students). The analysis of the pre- and posttest administered to the students revealed no significant differences between the two groups regarding oral fluency, accuracy or complexity; however, the qualitative data regarding the attitude of the students toward their text chatting/podcasting experiences reflected a generally positive attitude, especially among the podcasters. More than 60% of the participants claimed to have improved certain aspects of their language and about half of the students reported a higher self confidence in speaking as a result of the chatting/podcasting activities. Finally, it seems that online text chatting and podcasting can be effectively employed in language teaching; however, a longer period of instruction is necessary in order to cause any significant changes