عنوان پایان‌نامه

تبیین نقش حمل و نقل در آمایش ناحیه پیرامون شهری (مورد مطالعه : شهر جدید پرند)



    دانشجو در تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تبیین نقش حمل و نقل در آمایش ناحیه پیرامون شهری (مورد مطالعه : شهر جدید پرند)" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71087;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 2025
    تاریخ دفاع
    ۱۰ تیر ۱۳۹۴

    چکیده: مطالعه ساختار فضایی نظام‌های شهری و به‌طور خاص روابط بین‌شهری، درزمینه علوم منطقه‌ای برای مدتی مدید جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. ازاین‌رو حمل‌ونقل حومه‌ای در برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای اهمیت پیدا می‌کند. با توجه به اینکه اکثر شهرهای جدید در حومه کلان‌شهرها احداث‌شده‌اند، شبکه ارتباطی مناسب در این شهرها از اولویت‌هایی است که از بدو احداث آن‌ها موردتوجه قرارگرفته است. شهر پرند به‌عنوان یکی از شهرهای جدید باهدف تمرکززدایی از کلان‌شهر تهران ایجادشده، اما فقدان عناصر و تجهیزات شبکه حمل‌ونقل موجب ضعف تعاملات و ارتباطات اقتصادی و اجتماعی آن با شهرهای اطراف شده است. بنابراین مطالعه در خصوص چگونگی ارتباطات منطقه‌ای آن می‌تواند ضمن ایجاد دسترسی‌های مناسب، کاهش بار فعالیتی و جمعیتی کلان‌شهر تهران را به دنبال داشته باشد و درعین‌حال رونق اقتصادی و جمعیت‌پذیری آن را تسهیل ببخشد. ازاین‌رو در پایان‌نامه حاضر به تبیین نقش حمل‌ونقل در آمایش ناحیه پیرامون شهری پرداخته شد و ارتباطات منطقه‌ای شهر پرند به لحاظ تعیین مقصد اصلی سفرهای منطقه‌ای ساکنین و رضایتمندی آن‌ها از کیفیت سیستم حمل‌ونقل مدنظر قرار گرفت، تا با تعیین عوامل اصلی مؤثر بر رضایتمندی، سیستم‌های حمل‌ونقل به مقصد اصلی سفرهای ساکنین به‌گونه‌ای اولویت‌بندی شود که بتواند بیشترین میزان مطابقت با شاخص‌های آمایش را داشته باشد و به رضایتمندی ساکنین نیز منجر شود تا از این طریق یکنواختی جریان توسعه را به لحاظ تراکم جمعیت، ویژگی‌های اجتماعی- اقتصادی و ... در ناحیه به‌صورت متعادل ایجاد نماید. از این رو به‌منظور سنجش میزان رضایتمندی و عوامل مؤثر با آن، از روش میدانی و توزیع پرسشنامه استفاده شد. مطابق با روش نمونه‌گیری کوکران؛ از 8107 خانوار ساکن در پرند 367 نفر (از هر خانوار یک نفر) مورد پرسش قرار گرفتند. به جهت اولویت‌بندی سیستم‌های حمل‌ونقل منطقه‌ای نیز مطابق با روش تصمیم‌گیری چند معیاره ارسته عمل شد. بر این اساس نظرات 10 نفر از متخصصین و صاحب‌نظران مرتبط با موضوع (با توجه به در دسترس بودن آن‌ها) به‌عنوان داده‌های خام وارد مدل شدند و پس از وزن دهی به کمک روش آنتروپی اولویت‌بندی صورت گرفت. نتایج پایان‌نامه حاضر حاکی از این است که ساکنین شهر پرند از حمل‌ونقل منطقه‌ای آن رضایت ندارند و این نارضایتی مرتبط با ویژگی‌های اق
    Abstract
    Abstract: The study of spatial structure of urban systems and in particular the suburbs relations, about regional science field for a long time, has won a special place. So suburbs transit in regional planning matters. Given that most of the new towns were established in the suburbs of big cities, convenient communication network in the cities of the priorities that have been addressed since their construction. Parand city as one of the new towns created with the aim of decentralization of metropolitan Tehran, but the lack of equipment and transportation networks weakened economic and social interactions with the surrounding towns. The regional study on how communication can make the appropriate permissions, to reduce the activity and the population of Tehran metropolis to be followed while facilitating economic growth and high population forgive. Hence the thesis is to explain the role of transportation in the area surrounding urban spatial planning and regional communication in jumping to the main travel destination area residents and their satisfaction with the quality of the transport system was considered, To determine the main factors influencing satisfaction, transit systems, major travel destination for residents,uniformity will lead to the development process in terms of population density, socio-economic characteristics, etc. in the form of a balanced establish. To this end, the library and field study was used. In order to measure satisfaction and the factors affecting it, the field and the distribution of questionnaires. According to Cochran sampling, the 6602 household Parand living in 312 individuals (one per household) were studied. To prioritize regional transportation systems, according to multiple criteria decision-making methods Oreste action. On the basis of 60 experts and scholars on the subject (according to availability) as raw data into the model and then using entropy weighting took priority. . The results of the present thesis suggests that residents are not happy jump from its regional transportation and grievances related to socio-economic characteristics of the population and the characteristics of the transport system. Prioritizing transit systems tailored to the characteristics and parameters of preparation also found that the transport system should solve this problem metro area residents jump into a major destination trips (Tehran) and after the bus, personal car, rail bus and taxi are the next priorities. Key words: Regional transportation, Regional organization, New towns, Parand