عنوان پایاننامه
تغییرات فیلم موزیکال در قرن بیستم و یکم (ساخت یک فیلم کوتاه)
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69191
- تاریخ دفاع
- ۳۰ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- شیدا شیخها
- استاد راهنما
- محمدباقر قهرمانی
- چکیده
- سینمای موزیکال از ابتدای افزوده شدن صدا به سینما یکی از خاصترین و متمایزترین ژانرهای موجود بوده است. پس از تجربهی اوج موفقیت در دههی 40 و 50، این ژانر آمریکایی سیر نزولی خود را آغاز نمود. به مدت چندین دهه ژانر موزیکال تنها در قالب موزیکالهای کمپانی والت دیزنی موفق میشد. اکنون در قرن بیست و یکم، شاهد بازگشت موفقیت فیلمهای موزیکال و فراگیری این ژانر میباشیم. هدف از این پژوهش بررسی تغییراتی است که در قرن بیست و یکم رخ داده و برای ژانر موزیکال امکان بازگشت موفقیت آمیز را فراهم نمودهاند. تغییرات تکنولوژی، سلایق موسیقی و نحوهی پخش آنها، و تغییرات توقعات سینمایی جامعه و روشی که ژانر موزیکال این تغییرات را به نفع خود بکار گرفته است، در این پژوهش مورد بررسی قرار میگیرند تا بتوان از این دستاوردها، علاوه بر پیش بینی آیندهی احتمالی این ژانر، برای احیای ژانرها و سبکهای هنری دیگر، هم در آمریکا و هم در سایر کشورها استفاده نمود.
- Abstract
- Ever since the addition of sound to cinema, musical films have been one of the most easily distinguishable genres in Hollywood. After a Golden Age which spanned the 40s and the 50s, this popular American genre soon fell out of touch with its audience and began its downward spiral into obscurity. Society and the musical film drifted apart so much so that the majority of successful musical films made between the Golden Age and the twenty-first century were Disney animations. Nowadays, in the twenty-first century, we are witnessing the revival of the musical genre as it becomes widespread both on the silver screen and on television. The aim of this thesis is to study the changes that have occurred in the twenty-first century in order to set the stage for the return of the musical genre. The advances made in technology, the changes in music taste and distribution, and the changes in society's expectations of movies and television,as well as the ways in which the musical film has managed to use all of these changes to its advantage will be discussed. The goal is to be able to use these findings to not only attempt a prediction at the future of the musical genre but to also help apply the musical's methods to other long-forgotten genres and art forms, both in America and across the world.