تبیین سهم بهره وران توسعه شهری در تامین منابع مالی طرح جامع ۸۶ تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 10966;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71832
- تاریخ دفاع
- ۱۶ تیر ۱۳۹۴
- استاد راهنما
- غلامرضا کاظمیان شیروان, فرشاد نوریان
- دانشجو
- وحید نمازی
- چکیده
- حکومتهای محلی، به ویژه شهرداریها که به عنوان سازمانهای سطح عملیاتی مدیریت در بخش عمومی هستند، نیاز ویژهای به تأمین منابع مالی پایدار دارند. دستیابی به الگوی پایدار منابع اقتصادی از جمله مهمترین دغدغههای مدیران شهری است که جهت دستیابی به آن لازم است ابتدا نظام منافع و سودمندی گروه¬های بهره¬وران از توسعه فضاهای شهر تبیین شده و بر مبنای آن، بودجه و درآمدهای پایدار شهرداری¬ها تحقق یابد. تا به امروز نگاه اصولی و همهجانبه نسبت به نقش بهرهوران مدیریت شهری در تأمین درآمدهای شهرداری صورت نگرفته است؛ این در حالی است که شاید مهمترین مسئله نظام درآمدی شهرداریهای کشور و استقلال قانونی آنها، میزان سهم و نقش این عوامل در پرداخت عوارض و هزینههای خدمات عمومی است. میزان مشارکت بهرهوران شهری در تأمین منابع مالی طرحهای توسعه شهری مسئلهای است که همواره در ادبیات علمی و اجرایی کشور مطرح بوده، اما عنایت چندانی به تبیین سهم هرکدام از گروهها و سازوکار اجرایی آن نگشته است. لذا در این تحقیق سعی بر آن است که با بررسی و تحلیل میزان بهرهبرداری و سودمندی هرکدام از گروههای بهرهور در عرصه شهر، سهم هرکدام از این گروهها در تأمین منابع مالی طرحهای توسعه شهری تبیین شود. هریک از گروه¬های ذی¬نفع و ذی¬نفوذ توسعه شهر در تحقق طرح توسعه شهری نقش و مسئولیت بخصوصی بایستی داشته باشند که این نقش¬پذیری هم از بُعد نهادی و هم از بُعد مالی صورت می¬گیرد. میزان نقش هریک از گروه¬ها مبتنی بر میزان منفعت و سودمندی آنها از تحقق طرح توسعه شهری متفاوت می¬نماید؛ لذا با استفاده از مقابل¬سازی میزان سودمندی و منفعت گروه¬های بهره¬وران و نقش-آفرینی آنها در تحقق طرح توسعه شهری می¬توان سهم هریک را در توسعه شهرها بازتعریف نمود. بر این مبنا، جهت شناسایی و بازتعریف میزان سودمندی و بهره¬وری گروه¬های مختلف از توسعه شهر، رفتار گروه-های ذی¬نفعان طبقه¬بندی و عناصر کالبدی و سازمان فضایی طرح توسعه شهری تهران (طرح جامع 86) به عنوان بستر تحقق¬بخشی تحقیق مطالعه شد. پس از آن با شناسایی قدرت، منفعت و تأثیر قدرت بر منفعت به عنوان مؤلفه-های سهم بهره¬وران از تأمین منابع تحقق طرح جامع و با استفاده از روش تجزیه و تحلیل ذی¬نفعان میزان سودمندی و انتفاع گروه¬ها از تحقق طرح جامع تهران بازشناسی شد. یکی از مؤثرترین راهبردهای پیش¬روی شهرداری¬های کشور در راستای پیاده¬سازی نظام درآمدی و بودجه¬ریزی عادلانه، تبیین نقش¬آفرینی¬ها و سودمندی¬های عرصه شهر برای گروه¬های بهره¬وران شهری می¬باشد. جهت دست¬یابی به نظام عادلانه مالی در شهرهای کشور، در فضای ساختاری مدیریت شهری، لازم است ابتدا گفتمان مشترک توازن سودمندی و نقش¬آفرینی گروه¬های مختلف از عرصه شهری ایجاد شود که این مسئولیت به گردن نهادهای عمومی، از جمله شهرداری و دولت خواهد بود. پایش این نظام و کنترل اثربخشی آن در برهه¬های زمانی مختلف به عنوان مسئولیت اصلی دولت ملی، و ایجاد رونق و دخالت دادنِ فعالیت¬ها و سرمایه¬های خارجی جهت گردش و ایجاد ارزش افزوده در شهر از مسئولیت¬های دولت محلی و یا شهرداری خواهد بود
- Abstract
- The local governments, especially the municipalities as the operational organizations in management of the public sectors need long term sources of finance. Considering that as one of the concerns of the urban management, it is essential to satisfy the benefit systems and the interest of the stakeholders for developing the urban atmosphere which is based on the budget and the permanent incomes of the municipalities. There has never been a fundamental and comprehensive look to the status of the stakeholders in the urban management for providing the financial sources of the Municipality. Perhaps, one of the most important issues in the financial system of the municipalities of the country and their legal independence is the share and the rate of these factors in paying the charges and the costs of the public services. The rate of the participation of these urban stakeholders in providing and financing the monetary sources of the urban development plans is an issue that has always been in vogue in our scientific and administrative literature of the executive matters. However, there has never been any exact consideration to stipulate the share of each group and their administrative methods. Hereby, in this research, it is assumed to analyze the rate of utility and benefit of each of the stakeholders in the city, and the shares and benefits of each of these groups should be determined in the urban development. Each of the stakeholders and the influential groups in the urban development has to play a unique and special role which is affected by the institutional and the financial dimensions. The role of each institution depends on their benefits from the realization of the plan and it varies. As a result, by comparing the benefits of stakeholder groups and their role playing in executing the urban development plan, we come to realization of the shares of each. Therefore, in order to recognize the rate of the benefits and the benefits of the different groups from the urban development, we studied the behavior of the stakeholders and the share of the physical elements and the Spatial Organization of Tehran (the Master Plan of 86) as the context for realization of the research. After that, by studying the power, the benefit and the role of power among the stakeholder as one of the share factors for providing the financial sources of the Master Plan and by utilizing the method of analysis and studying the stakeholders, the rate of the benefits of the stakeholders was restudied. One of the most effective policies of the municipalities of the state to provide the financial and budget system fairly is to specify the role and the benefits of them in the city for the group of the urban stakeholders. In order to get access to a just system of money and finance in the city, there is a need to have a common discussion on the balance of the benefits and the role playing of the different groups in the urban realm that this will be on the shoulders of the public institutions such as the municipalities and the government. Rectifying this system of administration and its effectiveness in different periods is the major responsibilities of the national administration and the rise of business and interfere with the operations and the foreign capitals in order to have cash flow and making additional values in the city are of the responsibilities of the local government or the municipalities.