عنوان پایاننامه
فرا واقع گرایی در عرفان ایران و بررسی ظرفیت های نمایشی آن در قصه ی دقوقی از مثنوی معنوی(جهان انزوا نوشته ی: نائومی والاس)
- رشته تحصیلی
- کارگردانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 10710;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69249
- تاریخ دفاع
- ۲۲ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- طاهره استادآقا
- استاد راهنما
- تاجبخش فنائیان
- چکیده
- موضوع علم، عالم طبیعت و محسوس است و آلت ادراک آن حواس و عقل. اما موضوع معرفت، عالم مابعدالطبیعه و غیر محسوس است و آلت ادراک آن بصیرت یا روح یا دل یا تخیل فعال. لازمه ی ادراکِ مفاهیم علمی شرایط آگاهی و هوشیاری است و لازمه ی ادراکِ معرفت، شرایط ناآگاهی و ناهشیاری. بنابراین دستیابی به معرفت مستلزم استحاله ای در مُدرِک و مُدرَک و کیفیت ادراک است. بدین ترتیب فراواقع گرائی در عرفان، اصولاً با احوال و عوالم و تجارب و حقایقی ارتباط پیدا می کند که از نوع تجربه های واقعی و مادی و معمولی و مشترک میان افراد نیست. چنین تجاربی حاکی از بخشی از قابلیت های روح انسانی است که در وحی و الهام، رؤیا و احوال و عوالم روحانی فعلیت می یابد و جلوه های متنوع آن به صورت کتاب های آسمانی، واقعه ها و مکاشفات عرفانی (که محل وقوع آن عالم مثال است)، اساطیر، رؤیا ، شعر و هنر، نمود و تجلی صوری یافته است. در این مجال، به چگونگی ادراک حقایق باطنی، از طریق پیوند عرفان نظری و عرفان عملی (که بواسطه ی جهد، ریاضت و روشن بینی عارف با اتصال به خیال فعال حاصل می شود)، پرداخت و ظرفیت های اجرائی فراواقع گرائی عرفانی به لحاظ نمایشی در قصه ی رمزی و عمیق دقوقی از دفتر سوم مثنوی معنوی مولوی بررسی می شود
- Abstract
- Gnosis subject is sensible and about the sphere of humanity and its perception means is one's wisdom and traditional senses. In the other hand, cognitions subject is non-sensible and the world of supernature. It's perception means is spiritual insight or soul or mind or active imagination. For reaching perception on knowledge conception, it is essential to get awareness and self-consciousness; on the other hand, for perceiving gnosis, it is vital to be in unawareness and self-unconsciousness statue. So accessing cognition needs a metamorphosis in perceiver, percept and perception quantity. In this way, surrealism in mysticism basically related to spiritual status, a universe, experience and virtual ties that are not the same as the actual experience or material, common events among the people. These kind of experience tell us about the specific part of man's soul capacity which occurs in inspiration, dreams and spiritual world and statue. More over, its various manifestation, manifest externally in the form of revealed book, mystical intuition and events (which happens through the world of samples), ancients, dreams, poetry and art. Here, we are going to study about how to reach perception of esoteric realities through linking speculative mysticism with practical mysticism (that can be obtain by attempting, asceticism, mystic optimism connecting to active imagination) and also joining executive capacities of surrealism mysticism as its performing accept in profound mysterious doghughi story that is driven from third book of Masnavi.