عنوان پایان‌نامه

تببین عوامل موثر بر جایگاه یابی استراتژیک



    دانشجو در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تببین عوامل موثر بر جایگاه یابی استراتژیک" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت MBA - استراتژی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77696;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1227;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77696;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1227
    تاریخ دفاع
    ۲۹ مهر ۱۳۹۴

    پیچیدگی روزافزون فعالیت ها و محیط کاملا متغیر و پرتلاطم جهان امروز، مدیران سازمانها را با چالشهای جدی مواجه ساخته که نیازمند توجه و هوشیاری کامل برای تداوم بقاء مطلوب در شرایط پراززقابت کنونی است؛ لذا برای هر صنعتی عوامل محیطی وجود داردکه باعث رقابت در محیط نامطمئن خواهد شد. در جامعه ی کنونی، با توجه به وجود رقبای متعدد و تغییرات شتابان آن، دیگر برنامه ریزی به شکل سنتی قادر نخواهد بود که مسائل و مشکلات بازار هدف را حل کند. لذا برنامه ریزی استراتژیک، به منزله ی یک ابزار مفید و قدرتمند برای رسیدن به اهداف سازمانی مطرح است. در چارجوب برنامه ریزی استراتژیک، تمایز موضوعیتعیین کننده در رسیدن به اهداف، در طراحی استراتژی های تجاری، و همچنین عنصری تعیین کننده در بازاریابی می باشد. در این پژوهش به مقوله مهم "جایگاه یابی استراتژیک" پرداخته شده و عوامل موثر بر این موضوع در یک سازمان بانکی مورد کنکاش قرار می گیرند. مفهوم جایگاه یابی آن است که یک تصویر متمایز نسبت بهمحصولات و رقبا در اذهان مشتریان اشغال شود. به این منظور، نخست مسأله اصلی تحقیق -که عبارت از "فقدان چارچوبی برای تبیین و ارزیابی جایگاه یابی استراتژیک"- می باشد بیان شده، پس از آن، تشریح و بیان موضوع ارائه می گردد و سپس اهمیت و ضرورت تحقیق شامل اهداف تحقیق و تأثیر آن و آنگاه اهداف ویژه و کاربردی تحقیق، سؤالات تحقیق و فرضیه‏های تحقیق و تعریف عملیاتی متغیر‏های فرضیه تشریح می‏شوند. در این راستا برای هدایت یک پارچه فرآیند تحقیق و تبیین جایگاه متغیرهای فرضیه‏های تحقیق، اقدام به مدل سازی می‏شود، پس از آن ، مولفه های مختلف موجود در مدل ، در محیط بانکی، شناسایی و معادل سازی شده و نهایتا نقش هریک از آنها درجامعه مورد تحقیق، در قالب تحلیل آماری مورد ارزیابی و نتیجه گیری قرار می گیرند.در انتها نتایج و توصیه های حاصل از پژوهش ارائه می گردند. مدیران حوزه بازاریابی فعال در سایر صنایع و حتی دیگر کسب و کارهای اقتصادی می توانند از نتایج این پژوهش بهره ببرند. نتایج حاصل از تحقیق حاضر همچنین برای محققان و دانشجویان رشته های مدیریت، اقتصاد و بازاریابی نیز قابل استفاده می باشد.
    Abstract
    Growing complexity of activities , and the absolutely variant and turbulent environment of the modern world, organization managers are faced with serious challenges requiring them full attention and vigilance in order to desirably survive in this fully competitive condition. That’s why, for any industry there are environmental factors that encourage competition in an uncertain environment. In the modern society, considering the presence of numerous competitors and fast-paced changes, traditional planning is no longer able to address the problems of the target market. Thus, strategic planning is considered a useful and powerful means for achieving organizational goals. Within a strategic planning, Differentiation plays a determining role to achieve goals. Differentiation is crucial to achieve Objectives and designing Business strategy and is a determining factor of Marketing. In this study, the important topic “strategic positioning” has been discussed, and the contributing factors are explored in a banking organization. The concept of positioning holds meaning that: comparing to the competitors, a distinct image of products occupies customers’ minds. For this purpose, the main problem of the research—the lack of a framework for strategic positioning explanation and evaluation—was addressed in the first place, and factors affecting this subject matter were then described. then, the importance and necessity of the research including research aims and its impact as well as specific and applied objectives of the study, research questions and research hypotheses and operational definitions were discussed. In this respect, to consistently guide the process of research and explain the position of variables contributing to the research hypotheses, a modelling is presented and then various model components in bank environment were identified, some equivalents were provided and eventually the role of each component in the research population was evaluated. Then, according to the evaluation, conclusions are gained using statistical analysis. In the end, the results and recommendations of the research were presented. Marketing managers active in other industries and even other economic businesses can benefit from the research results. The results of the present research can also be used by researchers and students of management, economics and marketing disciplines. Keywords: positioning, bank, marketing, strategy, goal, differentiation, competition