عنوان پایاننامه
نسبت سنجی وظایف سیاسی و اداری وزارت کشور با مولفه های حکمرانی خوب
- رشته تحصیلی
- حقوق عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3831;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69014;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3831;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69014
- تاریخ دفاع
- ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
- دانشجو
- محمدحسین صادقی
- استاد راهنما
- بیژن عباسی
- چکیده
- حکمرانی خوب با مولفه های هم چون شفافیت، کارآمدی، حاکمیت قانون، پاسخگویی و... قابل بهره برداری در حوزه های مختلف از جمله برنامه های توسعه، نظام سیاسی و اداری کشورها است. وزارت کشور در نظام حقوقی ایران می تواند یکی از مهمترین نهادهای سیاسی باشد که با توجه به مسئولیت اش در رابطه با سیاست داخلی کشور و تامین خدمات عمومی، حکمرانی خوب را به پیش ببرد. در این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی درصدد پاسخگویی به این پرسش اصلی هستیم که وظایف سیاسی و اداری وزارت کشور چه نسبتی با مولفه های حکمرانی خوب دارد؟ به نظر می رسد هرچند مغایرت هائی میان این وظایف با مولفه های حکمرانی خوب وجود دارد، اما نظام حقوقی وزارت کشور توانایی جذب مولفه های حکمرانی خوب را دارد. حکمرانی خوب در جهت بازخوانی و بازنگری در دو حوزه مهم وظایف وزارت کشور (وظایف سیاسی و اداری) یافته هائی قابل تامل دارد. مدیران وزارت کشور با بهره گیری از این یافته ها می توانند سیاست داخلی کشور و ارائه خدمات عمومی (در بخش وزارت کشور) را متحول سازند. حکمرانی خوب بر شکل گیری نظام حزبی به عنوان زیرساخت سیاسی تاکید دارد. هم چنین مولفه ی کارآمدی به ایجاد یک نظام تقسیمات کشوری اثر بخش منجر می شود و این نظام مقدمه ی نظام اداری کارآمد در راستای ارائه خدمات عمومی برابر به مردم استان های مختلف خواهد بود. حکمرانی خوب با تاکید بر ایجاد حکومت محلی مشارکت مردم در اداره امور کشور را تا پایین ترین سطوح نهادینه می کند و در این میان وزارت کشور با نظارت قانونی خود که به مداخله در امور حکومت محلی منجر نشود، زمینه ساز تحقق حکمرانی خوب در شهرها و روستاها خواهد شد. جدا از روابط وزارت کشور با حکومت محلی، حکمرانی خوب برای روابط این وزارتخانه با مقامات منصوب دولت مرکزی در محل برنامه دارد و واگذاری حداکثری اختیارات به استانداران را پیشنهاد می کند. در رابطه سازمان های اداری زیر مجموعه وزارت کشور چابک سازی و کوچک سازی دولت اقتضاء دارد بخشی از خدمات اداری وزارت کشور به شهرداری ها واگذار شود.
- Abstract
- Good governance component, such as transparency, effectiveness, rule of law, accountability and reliable operation in different areas including development, political system and administrative countries. Iran's Interior Ministry in the legal system can be one of the most important political institutions according to his responsibilities in relation to internal policies and the provision of public services, good governance forward. In this research, analytical method to answer the main question that the political and administrative tasks related to the components of good governance is the Ministry of the Interior? It seems, however, discrepancies between the tasks a component of good governance, but the legal system of a country's ability to absorb elements of good governance . Good governance in order to review and reconsider the two important areas of ministry tasks (political and administrative tasks) is noteworthy findings. Site ministry utilizes these findings can the internal politics of the country and the provision of public services (in the ministry) have changed. Good governance focuses on the formation of political party system as infrastructure. It is also an effective component to create an effective system of administrative divisions leads and the introduction of efficient administrative system for the delivery of public services to the people of the province will be different.the village will be. Apart from relations with the Ministry of Local Government, Good Governance department for relations with the central government appointed officials in the program and transfer maximum power to the governor's proposal. The administrative organization under the Ministry of Interior and the State requires agile is part of the administrative services of the Interior Ministry transferred to municipalities.