عنوان پایاننامه
بررسی رابطه بین نوآوری با یادگیری سازمانی در شرکت تولیدی پایا
- رشته تحصیلی
- مدیریت (MBA) - مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 776;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71657
- تاریخ دفاع
- ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- پریسا هزاوه
- چکیده
- با توجه به کاهش سهم بازار شرکت تولیدی پایا در مقایسه با رقبا طی سه سال گذشته، این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین نوآوری (در طراحی محصول، در فرآیندهای تولید و فرهنگ نوآوری) با یادگیری سازمانی صورت گرفته است تا از این طریق بتواند جایگاه شرکت را ارتقا بخشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها برای آزمون فرضیهها از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. از نظر روش گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه، استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و سرپرستان و کارشناسان (با تحصیلات حداقل کارشناسی) شرکت است. نمونه مورد بررسی در تحقیق حاضر 128 نفر است و از روش تصادفی ساده برای نمونه گیری استفاده شده است. نتایج حاصل نشان دهنده آن است که همبستگی بین یادگیری سازمانی با نوآوری و مولفه های آن وجود دارد. باتوجه به این که ضرایب همبستگی دارای علامت مثبت می باشند، می توان نتیجه گیری کرد نوع رابطه یادگیری سازمانی با نوآوری و مولفه های آن مستقیم و مثبت است. به این معنی که درصورت ارتقای هریک از مولفه های نوآوری (نوآوری در عرصه طراحی محصولات، نوآوری در فرایندهای تولیدی و فرهنگ نوآوری) ، یادگیری سازمانی نیز ارتقا خواهد یافت. ضریب همبستگی پیرسون میان یادگیری سازمانی با نوآوری 621/0 می باشد. در میان مولفه های یادگیری سازمانی با نوآوری، بیشترین رابطه با یادگیری سازمانی به ترتیب مربوط است به نوآوری در عرصه طراحی محصولات با 644/0، فرهنگ نوآوری با 515/0، نوآوری در فرایندهای تولیدی با 435/0.
- Abstract
- Considering Paya Company’s loss of market share in comparison with the rivals during the 3 years ago, this research is carried out to survey the relation between the innovation ( product design, production process and the culture of innovation) and organisational learning in order to boost the company’s status. This paper is an applied research with descriptive method. To gather the Data the questionnaire is used. Statistical society is all managers and experts of the company holding at least the Bachelor degree. Observed samples are 128 and the sampling method is random sampling. The outcome shows the correlation between organizational learning and innovation and its components. Since the correlation coefficient is positive it is concluded that the relation between organisational learning and innovation and its components is positive and direct, which means by increasing any components (product design, production process and the culture of innovation) the organizational learning will increase. Pearson correlation coefficient between organizational learning and innovation is 0.621. Among organizational learning and innovation component, the strong relation is related respectively to product design (0.644), culture of innovation (0.515) and production process (0.435)