عنوان پایان‌نامه

شناسایی و رتبه بندی عوامل حیاتی موفقیت توسعه بازار بین المللی شرکت های کوچک و متوسط (مورد مطالعه:شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی پرند تولیدان)




    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 728;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70938
    تاریخ دفاع
    ۰۱ مهر ۱۳۹۴

    هدف از انجام پژوهش حاضر ، شناسایی و رتبه بندی عوامل حیاتی موفقیت توسعه بازار بین المللی شرکتهای کوچک و متوسط در شهرک صنعتی پرند بوده ، روش تحقیق توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی می باشد . جامعه آماری این پژوهش مالکین و مدیران شرکتها و کارخانجات کوچک و متوسط شهرک صنعتی پرند می باشند که تعداد آنها 375 نفر می باشند.روش نمونه گیری با استفاده از فرمول کوکران انجام شد که نمونه آماری برابر 129 نفر است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته که دارای36 گویه با طیف لیکرت 5 تائی می باشد استفاده شد. جهت تحلیل نتایج از دو نوع روش آماری جهت بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده گردیده است. در این پژوهش پس از شناسایی موانع با تکنیک دلفی باز هم برای اطمینان خاطر از روایی آن با توجه به پرسشنامه آزمون می کنیم و سپس معیارهایی را برای رتبه بندی موانع مشخص می کنیم و به روشTOPSIS آنها را رتبه بندی می کنیم .
    Abstract
    The purpose of this research was identification and ranking of critical factors for success in international development by small and medium size enterprises (SME’s).In this research, with investigation of scientific background and gaining assistance of experts of international markets it has been endeavored to identify and rank critical factors in successful development of international markets. The method of this research was descriptive via field survey of experts and specialists of international markets. Statistical sample of this study included 129 owners and directors of factories and small and medium size enterprises of Parand Tolidan. Therefore, in this research effective criteria regarding international markets were extruded using library research, previous studies and performing interviews.Next, using the Delphi method, the key factors were selected and formulated into a questionnaire with 36 items scored based on a 5-point Likert scale and was distributed among the statistical population.Using the data collected from 129 questionnaires, criteria effective on success in entrance to international markets was prioritized from the outlook of experts and directors using the TOPSIS method. Results of ranking the choices using the TOPSIS technique show that the item “lack of political stability in the country” is considered a directorial factor and is ranked higher among others.Finally, based on the findings, suggestions were made for promotion of the level of awareness of directors of SME’s.