بررسی رابطه میان عملکرد بازاریابی و مزیت رقابتی در بانکهای تجاری تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 536;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69388
- تاریخ دفاع
- ۱۶ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- زیبا خلج امیرحسینی
- استاد راهنما
- عباس منوریان
- چکیده
- آنچه که امروزه مهار بازدهی و سودآوری بانکها موسسات مالی را در بر گرفته عاملی پیچیده و مفهومی گسترده به نام بازاریابی است .اساتید این رشته ورود بانکهای خارجی را به عرصه رقابتی بانکداری کشور قریب الوقوع دانسته اند که در این صورت دستیابی به استراتژی های هوشیارانه بازاریابی را برای بانکها لازمه برون رفت از بحرانهای آتی و استفاده از فرصتها می دانند. نکته ای که در این شرایط بسیار حائز اهمیت است اینکه عرصه رقابتی در نظام بانکی بسیار پیچیده و دشوار شده است و در پیش بینی های بازار آینده وضعیت بس پیچیده تری را ترسیم می نماید، چرا که هنوز جای بانکهای خارجی در کنار بانکهای موجود خالی است. دراین پژوهش رابطه میان عملکرد بازاریابی و مزیت رقابتی در بانکهای خصوصی و دولتی مورد بررسی قرار گرفته است.(مطالعه موردی بانک صادرات و پاسارگاد) عملکرد بازاریابی هر یک از بانکها از نظر کارایی، اثربخشی و انطباق پذیری و همچنین مزیت رقابتی آنها با پنج شاخص مزیت مشهود، مزیت مرکب، مزیت پایدار، مزیت پویا و مزیت متجانس مورد بررسی قرار میگیرد. پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. برای جمع آوری اطلاعات و داده ها از مطالعات کتابخانه ای و توزیع پرسشنامه استفاده شده است. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شده، بانک صادرات و پاسارگاد انتخاب شدند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که رابطه معنی داری بین عملکرد بازاریابی بانکهای مورد بررسی و مزیت رقابتی آنها وجوددارد بدین معنا که با بهبود عملکرد بازاریابی در بانک، مزیت رقابتی آن نیز افزایش خواهد یافت. با توجه به میانگین نهایی شاخص کارایی به ترتیب در بانک های صادرات و پاسارگاد، 3.01 و 3.94 می توان نتیجه گرفت وضعیت این شاخص در هر دو بانک در وضعیت مناسبی قرار دارد.با توجه به میانگین نهایی شاخص اثربخشی بانک صادرات، 2.80، این بانک از نظر این شاخص در وضعیت متوسطی قرار دارد. همچنین میانگین این شاخص در بانک پاسارگاد، 4.01 نشان دهنده وضعیت مطلوب این شاخص در این بانک می باشد. بر اساس اطلاعات بدست آمده، انطباق پذیری در بانک صادرات با میانگین 2.77 در وضعیت مناسبی قرار نداشته و در بانک پاسارگاد با میانگین 4.07 از نظر پاسخ دهندگان در وضعیت مناسبی قرار دارد. در هر دو بانک، خصوصا بانک پاسارگاد مشتریان از محیط و کارکنان شعب راضی هستندکه این گویای مناسب وضعیت مزیت مشهود در هر دو بانک می باشد. از نظر بیشتر پاسخگویان برخورد کارکنان با مشتریان مناسب بوده و خدمات به مشتریان به خصوص در بانک پاسارگاد به خوبی صورت می گیرد. میانگین این دو شاخص در هر دو بانک نیز گویای مناسب وضعیت شاخص مزیت پایدار است. در بانک صادرات سرعت وخلاقیت در ارائه خدمات به مشتریان مطلوب نبوده اما در بانک پاسارگاد میانگین 4.48 نشان دهنده وضعیت مناسب این بانک در مقوله مزیت پویا می باشد. میانگین شاخص مزیت مرکب در بانک صادرات(2.68) نشان می دهد رضایت مشتریان از کیفیت خدمات بانک در وضعیت چندان مطلوبی قرار ندارد، در حالی که در بانک پاسارگاد مشتریان کاملا راضی هستند(میانگین4.45). شاخص مزیت نامتجانس در بانک صادرات در وضعیت متوسط و در بانک پاسارگاد در وضعیت مناسبی قرار دارد..
- Abstract
- What is encompassed the efficiency bearing and profitability of financial institute banks, is a complex factor and wide concept which is called marketing. Professors of this major have known imminent the entrance of foreign banks to the country banking competitive arena, in the case of entering, achieving to marketing clear strategies is necessary to leave future crisis and use the opportunities. The point is that the competitive arena has been very complicated and complex, in the future market predictions, the state will become more complex, because there is not any room for foreign banks along existing banks. In the study, it is investigated the relation between the marketing performance and competitive advantage in the state and private banks(Saderat and Pasargard case study).marketing performance of every banks has been investigated in the field of efficiency,effectiveness and adaptability,also their competitive advantage with five indexes such as obvious,mix,constant,dynamic and homogeneous advantages. The study is in applied form for its purpose and its method is descriptive and correlated. It has been used the library studies and questionnaire distribution to collect information and data. Sampling was done in a simple method, Saderat and Pasargard banks were chosen. The results show that there is a meaningful relation between marketing performance of those banks which were investigated and their competitive advantages, it means that with the improvement of marketing performance in bank,its competitive advantage will also increase. With respect to the final mean of efficiency index in Pasargard and Saderat banks 3.01 and 3.94, we can conclude that the state of index in both banks is suitable, with respect to the final mean of effectiveness index of saderat bank ,2.80, the bank is in an average state. Also, the index mean in pasargard bank,2.80, represents a desirable state. According to the obtained information, adaptability in Saderat bank with the average of 2.77 is not in a suitable place, in pasargard bank with the mean of 4.07 ,it is in a suitable place in respondant's point of view.in both banks,especially Pasargard bank, customers are satisfied with the environment and staff, it is a clear representative of banks. In the respondant's point of view, the behavior of staff is suitable with customers and services about pasargard bank is done well. The mean shows the constant advantage index. Saderat bank was not suitable in the field of speed and creativity, but in Pasargard bank, 4.48, shows a suitable state of this bank in the field of dynamic category. The mix index in saderat bank,2.68,shows that customers satisfaction is not desirable, as in pasargard bank, the costumers are completely satisfied(4.45).the homogenous index in saderat bank is in an average position and in pasargard bank. It is not suitable.