عنوان پایاننامه
تعیین و اندازه گیری عوامل موثر بر رفتار مصرف کنندگان لوازم خانگی ساخت داخل کشور
- رشته تحصیلی
- مدیریت (MBA) - مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 775;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71656
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- جواد شریعتمداری
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- هدف از بازاریابی، جلب رضایت مشتریان در ازای سود است و لازمهی جلب رضایت مشتریان و برآورده ساختن نیازهای به نحو مطلوب، شناسایی نیازها، خواستهها، سلیقهها، طرز تلقیها، انتظارات، تمایلات، توانائیها و محدودیتهای مشتریان در امر خرید میباشد. بازاریابان با دستیابی به چنین اطلاعاتی میتوانند عوامل تأثیرگذار بر رفتار مصرفکنندگان محصولات خود را شناسایی نموده و به میزان تأثیر هر یک از این عوامل مؤثر بر رفتار آنها پی ببرند. مهمترین اهداف این تحقیق عبارتند از: تعیین و رتبهبندی عوامل مؤثر در رفتار مصرفکنندگان در خرید لوازم خانگی (یخچال، فریزر و یخچال فریزر ). تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی واز نظر جمع آوری داده ها از نوع توصیفی و همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش مشتریان لوازم خانگی (یخچال، فریزر و یخچال فریزر) در سطح استان تهران است. حجم نمونه از جامعه مشتریان لوازم خانگی در سطح استان تهران برابر با 384 می باشد. تعداد 400 عدد پرسش نامه در بین مشتریان توزیع شد که پس از جمع آوری، تعداد 384 پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان می دهد که عوامل زیر بر رفتار مصرف کنندگان تاثیر دارد: قابل دسترس بودن، تبلیغات، بستهبندی (شکل ظاهری)، خدمات پس از فروش، قیمت، برند و کارکرد. همچنین مشخص گردید که قیمت لوازم خانگی مهمترین متغیر موثر رفتار مصرف کننده است.
- Abstract
- The purpose of marketing is seeking customer satisfaction in return for profit. It is essential to identify their needs, demands, perceptions, expectations, abilities and limitations towards purchasing, in order to keep them satisfied and fulfill their needs. Marketing experts extract this information and identify the agents responsible for different consumer behavior and also measure the impact each of them may have. The most important goal of this research is the identification and ranking of different agents influencing consumer behavior in buying home appliances (fridge and freezers). This research is aimed to be practical and data collection is descriptive and correlative. Our sample society is chosen from home appliance (Fridge and Freezers) customers in Tehran providence. The sample volume was 384 individuals. Out of the 400 questionnaires distributed 384 were analyzed, the results show that the following factors influence consumer behavior: product availability, advertising, packaging, customer service, price, brand and application. It was also shown that price is the most influential factor among those mentioned.