عنوان پایاننامه
تاثیر هوش تجاری بر تصمیمات استراتژیک مدیران سازمانی
- رشته تحصیلی
- مدیریت منابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 497;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68923
- تاریخ دفاع
- ۱۶ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- ثمره هاشمیان پهلوان زاده
- استاد راهنما
- غلامرضا طالقانی
- چکیده
- امروزه مدیریت علمی سازمانها نیازمند استفاده مناسب از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند سیستمهای هوش تجاری است. هدف اصلی پژوهش بررسی ارتباط سیستمهای هوش تجاری و سیستمهای پشتیبانی از تصمیمات استراتژیک است. هوش تجاری نه بهعنوان یک ابزار و یک محصول و یا حتی یک سیستم، بلکه بهعنوان رویکردی جدید در معماری سازمانی براساس سرعت در تحلیل اطلاعات بهمنظور اتخاذ تصمیمات استراتژیک دقیق و هوشمند کسب و کار در حداقل زمان و با حداکثر کیفیت ممکن مطرح شده است. در این پژوهش پس از بررسی مطالعات انجام شده، مدلی مفهومی از اثر هوش تجاری بر تصمیمات استراتژیک مدیران سازمانی طراحی شده و با تهیه پرسشنامه و توزیع آن میان خبرگان هوش تجاری حاضر در معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت صنعت ، معدن و تجارت اعتبار و صحت مدل مورد سنجش قرار گرفت. به منظور تحلیل نتایج سنجش از تحلیل عاملی، تحلیل همبستگی و معادلات ساختاری در نرمافزارهای آماری لیزرل و SPSS بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که هوش تجاری موجب بهبود تصمیمات استراتژیک شده و بر ابعاد تصمیمگیری استراتژیک از جمله کارایی، اثربخشی، چابکی، انعطافپذیری و یکپارچگی اثر مثبت و معنادار دارد. در پایان پژوهش براساس فرضیات تحقیق، پیشنهاداتی بهمنظور توسعه بهرهگیری از هوش تجاری در سازمانها و همچنین انجام تحقیقات آینده ارایه شده است.
- Abstract
- Today sciential management of organizations needs a proper use of information technology and communicational tools like business intelligence systems. The main aim of this study is to investigate the relation between business intelligence and supporting systems of strategic decisions. The Business Intelligence(BI) is not considered as a tool, product , nor even as a system but as a new approach in the organizational architecture on the base of agility on processing the information for making accurate and intelligent business decisions in the minimum time with the maximum quality. In the research, a conceptual model is prepared based on the effects of business intelligence on strategic decisions made by organizational managers, proceeding an analytical study. Its validity and reliability was measured through the surveys which were fetched from business intelligence elites in vice-presidency of information and communication in the ministry of Induatry, Mining and Trade. The outcomes were analyzed on factor analysis, correlation analysis and structural equation, using Lisrel and SPSS softwares. The obtained data revealed, Business Intelligence has improved the strategic decisions and has affected the strategic decision makings such as its efficacy, effectivity, agility, flexibility and integrity. Based on the hypotheses, proposals were presented to develop using Business Intelligence in organizations and future researches to be done on the same issue.