عنوان پایاننامه
تاثیر کانون توجه تکلیف فراقامتی بر یادگیری کنترل قامت در دختران و پسران ۹ تا ۱۲ ساله
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1181;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69437
- تاریخ دفاع
- ۱۴ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- نسترن نادری راد
- چکیده
- از جمله مداخلات روان شناختی که میتواند بر بهبود عملکرد و یادگیری حرکتی افراد تاثیرگذار باشد، کانون توجه است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر دستورالعمل های کانون توجه تکلیف فراقامتی بر یادگیری کنترل قامت در دختران و پسران 9 تا 12 ساله بود. در این پژوهش 90 نفر از دانش آموزان (45 پسر، 45 دختر)، یکی از دبستان های شهرستان ملایر شرکت داشتند، که به صورت تصادفی به 3 گروه 15 نفری، توجه بیرونی، درونی و کنترل دختر و پسر، تقسیم شدند. از آزمودنی ها خواسته شد، که با استفاده از دستورالعمل های ارایه شده روی تکلیف فراقامتی، کنترل قامت خود را حفظ کنند. دستورالعمل ها در ارتباط با توجه به میله ای که به صورت افقی در دست داشتند (توجه بیرونی)، و توجه به دست های خود(توجه درونی)، و بدون دستورالعمل(کنترل)، بودند. نتایج نشان داد که روند یادگیری در گروه توجه بیرونی دختران، نسبت به گروه توجه درونی (049/0=P) و کنترل (005/0=P)، معنی دار بود، اما تفاوت معنی داری بین یادگیری گروه توجه درونی و کنترل یافت نشد (345/0=P). اما در پسران روند یادگیری در دو گروه توجه درونی(022/0=P) و بیرونی(04/0=P) نسبت به گروه کنترل معنی دار بود، اما تفاوت معنی¬داری بین یادگیری گروه توجه درونی و بیرونی یافت نشد(794/0=P). همچنین نتایج این پژوهش، یادگیری بهتر گروه توجه درونی پسران نسبت به دختران را، نشان داد (035/0=P)، اما تفاوتی بین یادگیری گروه توجه بیرونی دختران و پسران، یافت نشد (642/0=P). این یافته ها از به کارگیری دستورالعمل های توجه، به عنوان راهبردی کارآمد در بهبود یادگیری حمایت می کند.
- Abstract
- The focus of attention is one of the psychological interventions that can be effective to improve performance and learning. The purpose of this study is to investigate effectiveness of the focus of attention’s instructions of suprapostural task on learning of postural control of girls and boys from 9 to 12 years old. In this study, 90 students (45 male،45female), at one of the Malayer’s schools have participated, in which they were randomly divided into three groups of girls and boys (n=15): external attention, internal attention and control group. The participants were asked to maintain their postural control ،using the delivered instructions of suprapostural task. Instructions included focus of attention on a bar that they held horizontally (external focus), hands (internal focus) and no instructions (control). The result showed that learning process in external focus group in girls is significant compared to the internal focus (p=0/049), and control group (p=0/005). However, no significant difference was found in learning between internal focus group and control group (p=0/345). But in boys، learning process in both internal focus group (p=0/022), and external focus group (p=0/04), is significant compared to the control group. Although, no significant difference was found in learning between external focus group and internal focus group (p=0/794). The results of this study, revealed the better learning of the internal focus group of boys than to girls(P=0/035), but There were no difference between boys and girls external focus groups in learning(P=0/642). The findings support of applying the attention’s instructions as an effective strategy to improve learning.