ارزیابیو انتخاب تامین کنندگان در شرایط عدم قطعیت(مطالعه موردی: شرکت مگاموتور)
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 747;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71439
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- نیما صابری فرد
- استاد راهنما
- محمدرضا تقی زاده یزدی
- چکیده
- در دنیای رقابتی عصر حاضر، سازمانها برای رشد و پایداری خود باید به شدت تلاش نموده و از استراتژی مناسب جهت پیشرفت و حفظ بقای خود بهره گیری نمایند. محیط پیرامون سازمانها به سرعت در حال تغییر است که از جمله این تغییرات تنوع تقاضا و نیازهای مشتریان است. محدودیت مهم دیگری که سازمانها را در تنگنا قرار داده است، کمیابی و محدودیت منابع و امکانات است. یکی از راههای کاهش این مشکلات استفاده مناسب از تامین کنندگان چابک و منابع بیرونی است. از این رو، در تحقیق حاضر به شناسایی و اولویت بندی شاخص های موثر در انتخاب تامینکنندگان شرکت مگا موتور بر اساس رویکرد تحلیل سلسله مراتبی فازی و همچنین رتبه بندی تامین کنندگان فعلی این شرکت بر اساس روش های ویکور فازی و تاپسیس فازی اقدام شده است. روش تحقیق حاضر کاربردی و از نوع توصیفی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 25 نفر از مدیران، مشاوران و کارشناسان خبره شرکت می باشند که در دو مرحله به پرسشنامه های طراحی شده پاسخ داده اند. در مرحله اول پس از شناسایی شاخص های موثر به انتخاب مهم ترین آنها با استفاده از آزمون تی تک نمونهای اقدام شده است و در مرحله بعد بر اساس مقایسات زوجی صورت پذیرفته وزن هر یک از شاخص ها بر اساس روش FAHP مشخص گردیده است. نتایج تحلیل داده ها در این گام نشان داد، در بین معیارهای اصلی عامل کیفیت و تکنولوژی با ضریب 0.259 دارای رتبه نخست و به ترتیب عوامل ویژگی تامین کننده، قیمت، و خدمات در رتبههای بعدی از نظر میزان اهمیت می باشند. محاسبه اوزان زیرمعیارها نیز نشان می دهد که سه معیار قیمت، نحوه همکاری در مواقع بحرانی، و تحویل به موقع به ترتیب با اوزان 0.252، 0.120، و 0.120 دارای سه اولویت اول از منظر خبرگان می باشند. در گام نهایی نیز بر اساس اوزان شاخص های بدست آمده و روش های ویکور و تاپسیس فازی به رتبه بندی 5 تأمین کننده پرداخته شده است.
- Abstract
- In the present-day competitive world, organizations for growth and stability must work hard and choose the right strategy to develop and maintain their own survival advantage.The external environment of organizations is rapidly changing among these changes the diversity of demand and customers' needs can be mentioned .Another important limitation which imposes constraints on organizations is scarcity and limitation of resources. One way to alleviate this problem is the use of agile suppliers and external resources. Thus, in the present study the effective criteria for supplier selection in Mega Motor Company are evaluated and prioritized by using fuzzy analytic hierarchy process (FAHP) and moreover current suppliers of this company are ranked by applying fuzzy VIKOR and fuzzy TOPSIS. The research method is functional and descriptive. Statistical population of this study includes 25 managers, consultants and experts who responded to the questionnaires of the research in two phases. The first step is identifying the most important criteria by utilizing one-sample t-test and then determining the weight of these criteria by using FAHP. The results showed that among the main criteria, quality and technology, with a weight of 0.259 has the first rank and is followed by characteristics of supplier, price and services of supplier. The weights of criteria shows that three criteria including price, cooperation in crisis and timely delivery with weights: 0.252, 0.12, 0.12 respectively are top three criteria .In the final step, based on the weights of criteria 5 suppliers of Mega Motor Company are ranked by using Fuzzy VIKOR and Fuzzy TOPSIS