عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی برنامه جرات آموزی گروهی بر میزان جرات ورزی و عزت نفس دانش آموزان ناشنوا



    دانشجو در تاریخ ۲۰ تیر ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی برنامه جرات آموزی گروهی بر میزان جرات ورزی و عزت نفس دانش آموزان ناشنوا" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39657;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1391ع
    تاریخ دفاع
    ۲۰ تیر ۱۳۸۷
    دانشجو
    مهدی مختاری
    استاد راهنما
    احمد به پژوه

    چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان اثر بخشی برنامه جرأت آموزی گروهی بر سطح جرأت ورزی و عزت نفس دانش آموزان ناشنوا می باشد. بدین منظور شانزده دانش آموز ناشنوای شاغل به تحصیل در هنرستان اندیشه واقع در منطقه 15 تهران با استفاده از پیش آزمون و نظرات دبیران و مشاور هنرستان مذکور انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایشی به صورت تصادفی قرار گرفتند. سپس دانش آموزان گروه آزمایشی به مدت هشت جلسه نود دقیقه ای در یک دوره یک ماهه تحت برنامه جرأت آموزی قرار گرفتند. در پایان دو گروه با استفاده از پس آزمون مورد مقایسه قرار گرفتند. یافته های پژوهش که از طریق پرسش نامه جرأت ورزی گمبریل و ریچی(1975) و پرسش نامه عزت نفس کوپر اسمیت(1967) به دست آمد؛ توسط نرم افزار spss با روش های آماری تحلیل واریانس و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که اجرای برنامه جرأت آموزی گروهی تأثیر معنا داری در افزایش میزان جرأت ورزی و عزت نفس دانش آموزان ناشنوا داشته است. کلید واژه ها: جرأت آموزی، جرأت ورزی، عزت نفس، دانش آموزان ناشنوا.
    Abstract
    Abstract Current research is surveying the effectiveness group assertiveness training program on assertiveness and self-esteem amounts in deaf students. Therefore, it was selected 16 deaf students studying in school of art located in Tehran, district 15, using pretest and opinions of teachers and said school of art advisor and they arranged in two control and Experimental group randomly. Then, Experimental group students were taught assertiveness training program at 8 session for 90 minutes in one month period. Finally, two groups were compared using post-test. Research findings resulted from Gambrill and Richey (1975), assertiveness inventory and Cooper Smith(1967) self-esteem inventory were statistically analyzed by spss software. The results showed that implementing of group assertiveness training program has had significant effect on increasing of self-esteem and assertiveness amounts in deaf students. Key words: Assertiveness training, Assertiveness, Self-esteem, Deaf students.