عنوان پایاننامه
بررسی کارکرد رسانه های اجتماعی در شکل گیری نوآوری باز در سازمان های دانش بنیان (مورد مطالعه مرکز تحقیقات مخابرات ایران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت تکنولوژی - نوآوری تکنولوژی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73872;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73872
- تاریخ دفاع
- ۰۹ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- ایران صولتی کرانلو
- استاد راهنما
- محمد مهدی ذوالفقار زاده کرمانی
- چکیده
- امروزه روش های قدیمی ارتباط و همچنین بهره وری سازمان ها پاسخگوی تغییرات سریع محیط اطراف نیستند. شیوه مدیریت در سازمان های امروزی دچار تغییر و تحولات فراوانی گشته است و همه اعضای سازمان را در امور جاری مشارکت داده است. سازمان ها بدلیل وجود جریان های دانشی عمده، راهی جز ورود به حیطه نوآوری و بویژه «نوآوری باز» ندارند. چرا که نوآوری باز با توجه به تغییرات سریع فناوری و لزوم مشارکت و همکاری با سازمان های دیگر از جمله شرکا و رقبا،جهت نیل به اهداف سازمان ها کمک کننده است. از مهمترین الزامات نوآوری باز، گشودن درب سازمان ها و مراکز پژوهشی خود به روی سازمان های بیرونی است تا بتوان فرصت هایی را برای تبادل فناوری از این طریق خلق نمود. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی کارکرد رسانه های اجتماعی در شکل گیری نوآوری باز در سازمان های دانش بنیان و ارائه مدلی برای آن می باشد. پس از مرور ادبیات پژوهش در سه حوزه نوآوری باز، رسانه اجتماعی و سازمانهای دانش بنیان، الگوی لینگارد (2010) به دلیل جامعیت در نوآوری باز و مراحل شکلگیری آن و الگوی مانت و مارتینز (2014) به جهت ارتباط مستقیم با هدف پژوهش (نقش رسانه اجتماعی در مراحل نوآوری باز) به عنوان مدل مبنا قرار گرفتند. بنابراین الگوی اولیه پژوهش از ترکیب این دو مدل جامع استخراج شد و سپس پرسش نامه آن بر اساس مدل پیشنهادی و مشورت با تیم پژوهش طراحی شد و روایی آن مورد تایید قرار گرفت، پایایی نیز بر اساس روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش خبرگان پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران در حوزه ارتباط با رسانه های اجتماعی می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه محققساخته بوده است که پس از جمع آوری اطلاعات، از طریق نسل دوم روش های مدل سازی معادلات ساختاری یعنی نرم افزار حداقل مربعات جزئی محاسبه شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج و یافته های آزمون این مدل، حاکی از آن است که از هفت مرحله نوآوری باز (زبان و درک مشترک، انگیزه، روش کار و اهداف استراتژیک، دارایی ها و نیازها، کانال ها و منابع خلق ارزش، آمادگی داخلی، آمادگی خارجی، ذهنیت و مهارت های جدید و استراتژی ارتباطات) مورد آزمون در پژوهش، سه مؤلفه زبان و درک مشترک، انگیزه، روش کار و اهداف استراتژیک، آمادگی داخلی و آمادگی خارجی به دلیل بار عاملی کمتر از 0.4 حذف شده و مابقی تایید شدند. در آن سوی مدل اما، هر سه مرحله نوآوری باز مورد تایید قرار گرفتند هر چند که بارعاملی تجاری سازی (0.829) کمتر از مرحله ایده پردازی و تحقیق و توسعه شد و این نیز حاکی از اهمیت بیشتر مرحله ایده پردازی در ITRC و به کارگیری رسانه های اجتماعی با توجه بیشتر در این مرحله بوده است. این پژوهش از دو منظر جز نخستین پژوهش ها است: 1)بررسی رابطه بین کارکرد رسانه های اجتماعی و شکل گیری نوآوری باز 2) طراحی پرسش نامه ای جهت ارزیابی وضعیت مولفه های نوآوری باز در سازمانها.
- Abstract
- Abstract: Today, the old methods of communication and also the organizations' productivity are no longer responsive to the fast changes of their surroundings. Management in modern organizations has gone through numerous changes, making all the members participate in everyday tasks. Due to the existing general knowledge flows, the organizations have no option other than entering the field of innovation and especially "open innovation" as it helps to achieve the organizational goals, considering the fast changes in technology and the required participation of and cooperation with others including the partners and competitors. One of the most important requirements of Open Innovation is to welcome the outside organizations to one's research center so to create opportunities to exchange technology. Therefore, the main purpose of this survey is to study the function of social media in forming Open Innovation in Iran Telecommunication Research Center (ITRC) and to present a conceptual framework for it. After literature review in these three fields of:1- open innovation, 2-social media and 3-knowledge-based organizations, the Lindegaard’s framework(in 2010th for the reason of open innovation comprehensive and factors of forming it )and Mount & Martinez’s framework (in 2014th for the reason of comprehensive and direct relationship to the aim of the research which describes the role of social media in the factors of open innovation) were accepted as the based framework . The survey population includes the elites of the IT Institute ITRC in the area of communication with social media. Self-regulation questionnaires were used as the tool to gather data which were then calculated and analyzed by the second generation methods of Structural Equation Modeling (SEM) i.e. Partial Least Squares. The results of testing this model suggest that, out of seven steps in Open Innovation(1- Common Language and Understanding, Motivation, Mandate and Strategic Purpose 2- Assets and