بررسی تاثیربرندکارفرمابرتمایل به ترک خدمت وهویت سازمانی کارکنان(موردمطالعه شرکت ارتباطات سیارایران:همراه اول
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71671
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- حسن هژبرافکن خلاری
- استاد راهنما
- آرین قلی پور
- چکیده
- امروزه کسب وکارهای مختلفی در شرایط به شدت رقابتی و پیچیده، مشغول فعالیت هستند . شرکتهایی که باید همواره در پی برطرف نمودن چالشها و آمادگی برای تغییرات روزافزون باشند. ازاین رو نیاز آنها به افرادی باصلاحیت و شایسته، روز به روز در حال افزایش است. تاکنون عوامل گوناگونی بر وضعیت مشاغل اثر گذاشته اند؛ جهانی سازی، فشار به خاطر سرعت و نوآوری، خصوصی سازی گسترده، ادغامها، پیشرفت فناوری، بازسازی سازمانها، تغییر دیدگاه افراد نسبت به تعادل بین کار و زندگی، تنها نمونه هایی ازاین دست به شمار میروند. این عوامل به کارفرمایان هشدار میدهند که استراتژیهای مرتبط با کارکنان خود را بر اساس جذب، انگیزه دادن و حفظ افراد بااستعداد که به موفقیت آنها کمک خواهند نمود، تغییر دهند . ازآنجاکه امروزه، جذب و حفظ سرمایه انسانی ماهر و بااستعداد به یک مزیت رقابتی برای سازمانها مبدل گشته، بنگاههای تجاری، شروع به استفاده از اصول برندینگ و برنامه های مربوط به حوزهی مدیریت منابع انسانی نموده اند . به کارگیری اصول برندینگ در مدیریت منابع انسانی با عنوان برند کارفرما شناخته میشود. برند کارفرما که درواقع از حوزه بازاریابی نشأت میگیرد، فعالیتهای متنوع سازمانی نظیر بخش مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی را در برمیگیرد . در این پژوهش اثر برند کارفرما بر تمایل به ترک خدمت و هویت سازمانی کارکنان، بهطور کاربردی سنجیده میشود. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی، از حیث نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی و از شاخه مطالعات میدانی و از حیث ارتباط بین متغیرهای پژوهش از نوع علی است. روش انجام پژوهش نیز بهصورت پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کارکنان شرکت همراه اول را شامل میشود که برای نمونهگیری از روش تصادفی ساده و برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفادهشده است. برای بررسی نرمال بودن متغیرهای پژوهش از آزمون کولموگروف اسمیرنف و همچنین برای بررسی رابطه بین متغیرها از تحلیل رگرسیونی خطی استفادهشده است این تجزیهوتحلیل دادهها نیز با نرمافزار spss61 صورت پذیرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که اثر برند کارفرما بر تمایل به ترک خدمت کارکنان و همچنین اثر آن بر هویت سازمانی کارکنان معنی دار است و فرضیات پژوهش تائید میشود.
- Abstract
- Today, businesses in a highly competitive and complex, are working. Companies should always seek to meet the challenges and readiness for change are increasing. Therefore, their need for qualified and competent people, increasingly on the rise. So far, several factors have impact on the jobs situation; globalization, pressure for speed and innovation, extensive privatization, mergers, technological advances, organizational restructuring, a change in attitude toward work-life balance. These factors warn employers that the strategies related to its employees based on attracting, motivating and retaining talented people who will help them successfully change. Since that date, attract and retain skilled and talented human capital to become a competitive advantage for organizations, businesses, started to use branding principles and programs related to human resources management have made. In Human Resource Management as employer branding principles are known. The purpose of this research is to study the effect of employer branding on organizational identity and workforce turnover intent. The major variables consist of: employer branding, organizational identity and workforce turnover intent. This research is based on data gathering, survey research. And type of research is applied and utilizing quantitative research methods. Statistical community consists of Mobile Telecommunication Company of Iran (Hamrah-e-Avval)’s workforce.in this research simple random sampling method is used. Library approach and field methods have employed to collect data. Utilizing correlation (Regression analysis), and SPSS software for analysis of data. The results show that their effect on the employer brand employer to employee turnover and its effect on organizational identity is significant and the hypothesis is confirmed.