بررسی وتبیین عوامل سازمانی موثربرقانون شکنی خیرخواهانه درسازمانهای دولتی
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70989
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- آیدا هنرمندی چوکامی
- استاد راهنما
- طیبه عباسی
- چکیده
- امروزه کارکنان ناراضی، از طریق رفتارهای ناسالم، خودخواهانه و غیراخلاقی، قوانین سازمانی را در اعتراض به نابرابری یا ناسازگاری با ارزش¬های¬شان زیرپا می¬گذارند.گاهی اوقات این قانون شکنی جنبه منفی و گاهی جنبه مثبت دارد و در اکثر موارد خود محور است و به منافع شخصی توجه دارد، در پژوهش حاضر به قانون شکنی خیرخواهانه که جنبه دیگر محوری را در نقض قوانین دارد و حتی گاهی می تواند به نفع سازمان یا دیگران باشد پرداخته شده است. قانون¬شکنی خیرخواهانه عبارتست از اینکه کارمندی خط مشی،آئین نامه و یا قوانین رسمی سازمانی را عمدا و البته با نیت تامین منافع سازمان و یا یکی از ذی نفعان آن نقض می¬نماید. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل سازمانی موثر بر قانون شکنی خیرخواهانه صورت پذیرفت. جامعه پژوهش تحقیق شامل کارکنان سازمان¬های دولتی و نمون? تحقیق به روش نمونه¬گیری هدفمند (گلوله برفی) از این افراد بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، به لحاظ نوع روش، کیفی و شیوه توصیفی و از نظر رویکرد، قیاسی است. به منظور جمع¬آوری داده¬های کیفی از ابزار مصاحبه و به منظور تجزیه و تحلیل داده¬¬های حاصل از مصاحبه، از تکنیک تحلیل تم استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل داده¬ها نشان داد 9 تم فرعی به عنوان عوامل سازمانی، در قانون¬شکنی خیرخواهانه موثر هستند که بطور کلی در 3 تم اصلی عوامل شغلی؛ شامل، موقعیت بالای شغلی ، تفویض اختیار به کارکنان و شیوه تعامل افراد و واحدها. عوامل زمینه ای ؛ شامل، فرهنگ سازمانی ، ساختار سازمانی ،جو سازمانی و جو اخلاقی؛ و عوامل مدیریتی؛ شامل، سبک مدیریت و ضعف سیستم نظارتی دسته¬بندی شدند.
- Abstract
- Today, dissatisfied employees violate organizational rules which are incongruent or inconsistent with their values through unhealthy, selfish and immoral behaviors. Sometimes, the violation has the negative as well as positive aspects and in most cases is self-centered and considers personal interests. The present study is addressed the "pro-social rule breaking" that has another key aspect in violating rules and sometimes it can be beneficial to the organization or the others. The pro-social rule breaking is defined as violating the policy, regulations or the corporate formal rules deliberately and with the purpose of serving the interest of the organization or one of its stakeholders. This study aimed to identify factors affecting pro-social rule breaking. The study population is consisted of the employees of the state organizations and the sample is selected by the purposeful sampling (snowball) technique from these people. This study is an applied research in terms of the purpose and a qualitative-descriptive in terms of the method and has the deductive approach. The Interviews are used to collect qualitative data and themes analysis is used to analyze the data obtained from the interviews. The results of data analysis showed 9 sub-themes as organizational factors, affecting the pro-social rule breaking that are categorized in the 3 main themes as occupational factors, including job high position, delegation of authority to the staff and the way people and units interact; background factors, including organizational culture, organizational structure, organizational and ethical climate, and management factors, including, management style and the weakness of the regulatory system.