عنوان پایان‌نامه

بررسی نظریه رویت درباره کلی و سهرودی



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نظریه رویت درباره کلی و سهرودی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71988;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4172
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

    بارکلی و سهروردی در یک طریق فلسفه ورزی می‌کنند. هر دو فیلسوف در عین اینکه آغاز معرفت را از تجربه حسی می‌دانند، ایدئالیسم رابه‌عنوانمابعدالطبیعه‌ی خود برمی‌گزینند؛ مابعدالطبیعه‌ای که بر مبنای نظریه‌یرؤیتآن‌هابنانهاده شده است. این دو فیلسوف، در مقابل نظریات رایج، نظریاتی جدید و منحصربه‌فرد در باب حقیقت رؤیت ارائه می‌کنند که کلید فهم مابعدالطبیعه‌یآن‌ها، به‌خصوص از حیث معرفت‌شناسانه است. آن‌ها با انکار وجود ماده در نظریه رؤیت و متعاقباً در تمام ارکان فلسفه ورزی خود، حقیقت را از سنخ معنا و مثال دانسته و تجرد وجود را اثبات می‌کنند؛ با اینتفاوت که بارکلی دستیابی انسانبهاین حقیقت مجرد عالم که در ذهن الهی جای دارد را در سطح ادراک حسی می‌داند و سهروردی وصول به کنه حقیقت را، البته بعد از طی مراتب و مجاهدت، ممکن می‌داند. ما میخواهیم نشان دهیم کهاین دو فیلسوف بزرگ، در طریقی واحد می‌اندیشند و شباهت و ضوابط یکسانی در بحث خود دارند وما را به یک حقیقت رهنمون می‌شوند.
    Abstract
    Berkeley and Suhrawardiphilosophizinginsame way. However know the beginning of knowledge from sensory experience, both of philosopher choose the idealism as metaphysics which is established on their theory of vision. In opposite of common theories they present new and different ones in nature of vision. These new theories are the key of their metaphysics especially of their epistemology. With the negation of matter in the theory of vision and consequently in the whole of their philosophy, they know the reality as ideas and prove the spiritualityof trust. While Berkeley believe just in the level of sensation that men can achieve the realities which are in the divine mined, in Suhrawardi it is possible for man to reach the extremity of trust through attemptions of Sufism. We want to show in details that Berkeley and Suhrawardi thinkinginsame way and have similarity and unit criterions in their discussions and lead us to one trust.