عنوان پایاننامه
مقایسه تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان ناشنوای دارای والدین شنوا
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39601;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1387ع
- تاریخ دفاع
- ۰۸ تیر ۱۳۸۷
- دانشجو
- پروانه مهدی نیا
- استاد راهنما
- احمد به پژوه
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر مقایسه مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ناشنوای دارای والدین شنوا و والدین ناشنوای دوره ابتدائی در مدارس ناشنوایان شهر تهران است. در پژوهش پس رویدادی حاضر، 83 دانش آموز ناشنوا (52 دانش آموز ناشنوای دارای والدین شنوا، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و 31 دانش آموز ناشنوای دارای والدین ناشنوا، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس)، از 6 منطقه (شمال، شمال شرقی، جنوب، جنوب غربی، غرب و مرکز) شهر تهران انتخاب شدند. در این پژوهش والدین ناشنوا و والدین شنوا به عنوان متغیر مستقل و پیشرفت تحصیلی و مهارت اجتماعی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. دانش آموزان مورد مطالعه از نظر هوش، افت شنوایی، دوره تحصیلی و. همتا سازی شده اند. برای ارزیابی مهارت های اجتماعی دانش آموزان از مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (1990)، ویژه دوره ابتدائی، استفاده شده که توسط معلمان تکمیل گردیده است. در ضمن برای ارزیابی پیشرفت تحصیلی از معدل دو سال تحصیلی اخیر (سال 86 – 85 و87 – 86) دانش آموزان ناشنوا استفاده شد. پس از جمع آوری داده ها و تجزیه تحلیل آنها، نتایج نشان داد که دانش آموزان ناشنوای دارای والدین ناشنوا در مهارت های اجتماعی و همچنین در سه خرده مقیاس مهارت اجتماعی (همکاری، ابراز وجود، تنظیم تکلیف) بطور معنی داری نمره بالاتر از دانش آموزان ناشنوای دارای والدین شنوا بدست آوردند. و همچنین میانگین نمره پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ناشنوای دارای والدین ناشنوا از میانگین نمره پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ناشنوای دارای والدین شنوا بالاتر بود ولی این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار نگردید.
- Abstract
- The purpose of the present research is to compare social skills and academic achievement of deaf students with hearing parents (DH) and deaf students with deaf parents (DD) in primary level in deaf schools in Tehran city, Iran. In this ex post facto research, 83 deaf student (52 DH student to use of simple random sampling method and 31 DD student to use of available sampling method) were selected at six areas (North, North east, South, South west, West and Center) in Tehran city. In this research deaf parents and hearing parents were considered as an independent variable and social skills and academic achievement of deaf students was regarded as a dependent variable. To measure social skills of deaf students, at social skills rating system (Gresham & Elliot, 1990), students special of primary level is used that had completed by teachers. To measure academic achievement of deaf students of academic achievement mean score of two present year (85-86 & 86–87) is used. After data collection and analysis, the results showed that the DD students in social skills and further in the three sub-scales of the social skills were significantly better than the DH students. The results showed that mean score the DD students in academic achievement was higher than the DH students. This difference, however, was not statistically significant.