ارائه روشی برای ارزیابی عملکرد شعب بانک ملت با استفاده از رویکرد ترکیبی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده های شبکه ای
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تحقیق در عملیات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70767
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- سیدعباس علوی
- استاد راهنما
- علی محقر
- چکیده
- هدف این پژوهش ارائه روش تلفیقی BSC-DEA جهت ارزیابی عملکرد شعب بانک ملت در منطقه یک شهر تهران، به منظور تعدیل چالش انتخاب شاخص های ورودی و خروجی برای تکنیکDEA و سنجش کارایی بانکها نه فقط از منظرمالی بلکه از منظرهای مشتری، رشد ویادگیری و فرآیندهای داخلی می باشد. جامعه ی آماری این پژوهش را تعداد 59 شعبه منطقه یک بانک ملت شهر تهران تشکیل می دهند، در این پژوهش نمونه گیری آماری انجام نشد و به دلیل سنجش عملکرد تمام اعضای جامعه آماری می توان گفت نمونه آماری بر جامعه آماری منطبق است. پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می شود و از نظر نحوه گردآوری داده ها این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات مربوط به مبانی نظری ومدل مفهومی ارزیابی عملکرد از تحقیقات کتابخانهای و بررسی پایگاههای اطلاعاتی معتبر علمی استفاده گردید، سپس برای تعیین ورودیها وخروجیهای مدل با توجه به منظرهای چهارگانه کارت امتیازی متوازن به بررسی تحقیقات انجام شده و همچنین مصاحبه با متخصصان پرداخته و جهت جمعآوری اطلاعات کمی ورودیها و خروجیهای مدل ارزیابی عملکرد موردنظر از بررسی گزارشها و اسناد مالی و حسابداری موجود در شعب بانک موردنظر استفاده گردیده است. در این پژوهش عملکرد 59 شعبه بانک ملت در سال 1393، طی 4 مرحله با استفاده از مدل SBM مورد سنجش قرار گرفت که در نهایت از بین 50 شعبه مورد بررسی، از منظر رشد و یادگیری 31 شعبه، از منظر فرآیندهای داخلی 30 شعبه، از منظر مشتری 37 شعبه و نهایتاً از منظر مالی 27 شعبه امتیاز کارایی کامل را بدست آوردند.
- Abstract
- The purpose of this study is to evaluate the performance of branches of Mellat bank in district one of Tehran using an integrated DEA-BSC model, in order to modify the selection of input and output indicators for DEA technique and measuring the efficiency of branches that considers learning and growth perspective, Internal processes perspective, customer perspective and financial perspectives altogether. 59 bank branches are population of this study. In this study statistical sampling not done and performance measurement is done over all the members of the population in other word the sample matches with the population. In the view of research goal the research is applied and that of data gathering method it is descriptive study and a survey based one. In order to gather information about theoretical basis and performance evaluation conceptual model used from scientific literature research and review databases، then survey research and interview with experts used to determine the inputs and outputs according to the four perspectives of the balanced scorecard. In addition to obtain quantitative data of inputs and outputs required performance evaluation model, financial and accounting reports and documents in the branches have been used. In this study performance of 59 branches of Mellat bank in 1393, during the 4th stage with SBM model is evaluated. Finally investigation of these fifty branches, in perspective of growth and learning 31 branches, 30 branches internal processes, perspective of the customer 37 branches and 27 branch from the perspective of financial gained full efficiency.