عنوان پایان‌نامه

تحلیل و نقد آراء مستشرقان در آیات مکی و مدنی



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل و نقد آراء مستشرقان در آیات مکی و مدنی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2349ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70841;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2349ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70841
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

    علم مکی و مدنی قرآن کریم از دیرباز مورد توجه قرآن‌پژوهان مسلمان و همچنین مستشرقان بوده است. قرآن پژوهان مسلمان با استناد به روایات صحابه و تابعین و مقایسه آن ها با ضوابط و معیارهایی اجتهادی خود آیات و سور قرآن کریم را به دو بخش مکی و مدنی تقسیم کرده اند و برای هر کدام ویژگی هایی را برشمرده اند. مستشرقان نیز در آثاری که پیرامون تاریخ قرآن نگاشته اند، به استخراج ویژگی ها و خصایص سور مکی و مدنی پرداخته اند. برخی از ویژگی هایی که برای هر دوره از آیات و سور مکی و مدنی ذکر می کنند متاثر از مبانی فکری آنها است. از مهمترین مبانی آنها در این موضوع می توان به معرفی پیامبر (صلی الله علیه وآله) به عنوان پدیدآورنده قرآن، تأثیرپذیری قرآن کریم از محیط و فرهنگ زمانه و همچنین تأثیر پذیری قرآن از اهل کتاب اشاره کرد. آنها مبنای روایات در تقسیم سور مکی و مدنی و تاریخ گذاری نادیده گرفته اند و توجه به موضوع و محتوای متن، ویژگی‌های اسلوبی و همچنین حالات روحی و روانی پیامبر (صلی الله علیه وآله) را مبنا و معیار پژوهش خود قرارداده و طبقه بندی جدیدی از سور مکی و مدنی ارائه داده اند که با روایات ترتیب نزول در نزد مسلمانان متفاوت است. برخی دیگر از مستشرقان در ضمن آثاری که پیرامون قرآن کریم یا زندگانی پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) نگاشته اند، اشاره ای نیز به ویژگی های آیات و سور مکی و مدنی قرآن کریم کرده و با تأمل در این ویژگی ها قائل به تعارض دو بخش مکی و مدنی شده اند و در نتیجه سعی در اثبات غیر الهی بودن قرآن و بشری بودن آن و بی‌اعتباری آن داشته اند. بررسی و نقد مبانی و روش های اینان در علم مکی و مدنی و مقایسه آنها با روش های دانشمندان اسلامی، برتر بودن تحقیقات عالمان اسلامی را روشن می کند و شبهات و پیامدهای ناروایشان را مردود و قرآن کریم را از این گونه شبهات به دور می سازد.
    Abstract
    ندارد