عنوان پایان‌نامه

نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی به عنوان نوع جدیدی از معقولات



    دانشجو در تاریخ ۰۷ تیر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی به عنوان نوع جدیدی از معقولات" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71069;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002318
    تاریخ دفاع
    ۰۷ تیر ۱۳۹۴

    چکیده: نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی که از نوآوری های ایشان محسوب می شود. دیدگاهی است که بدون تردید مرتبط با مباحث کارکردهای ذهن و عقل است؛ علامه نخستین فیلسوفی است که از منظر معرفت شناختی به این مسئله پرداخته. اما مساله این است که با توجه به شناخت ما به معقولات سه گانه در فلسفه اسلامی (دو نوع معقول فلسفی و یک نوع معقول منطقی)، نظریه ادراکات اعتباری چه نسبتی می تواند با این ها داشته باشد، همچنین چه تقریرهایی از نظریه علامه در معاصرت ایشان و پس از او انجام گرفته است. در این جستار ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه معقولات در دانش انسان، با بررسی مبانی و علل پیدایش بحث معقولات در فلسفه اسلامی، همچنین تمایز این سه نوع معقول از یکدیگر، و بیان کارکرد عقل نظری و عقل عملی در میان اندیشمندان متقدم و علامه طباطبائی؛ در پاسخ به دو سوال مذکور ضمن بیان تأثیر نظریه ادراکات اعتباری علامه بر چند مبحث فلسفی؛ به تبیین دیدگاههای پنج اندیشمند معاصر در این باره و تأثیر نظریه علامه بر تفسیرهای ایشان پرداخته شده. در نهایت این مطلب مورد بحث واقع شده است که با توجه به آراء فلسفی علامه طباطبائی ایشان تنها اندیشمندی است که معقولی به نام ادراکات اعتباری را به عقل عملی نسبت داده است که به عنوان قسم دیگری از معقول پا به عرصه مباحث فلسفی گذاشته است.؛ و ادراکات اعتباری را نوعی معقول برآمده از عقل عملی می داند و در پرتو این نظریه از نتایج علمی و عملی آن بهره جسته است.
    Abstract
    Abstract: The Theory of Constructive Perceptions, which is one of innovative works of Allameh Tabatabaie, is undoubtedly related to functions of mind and reason . He is the first philosopher who has dealt with this issue from an epistemological viewpoint, however the problem is, knowing the three types of intelligibles in Islamic philosophy ( two philosophical intelligibles and a logical one), what kind of relation can be found between the aforementioned theory and these intelligibles. Also finding the different versions of his theory before and after his death is of importance. In this research, referring to the importance and position of intelligibles in human knowledge, foundations and reasons of the appearance of intelligibles in Islamic philosophy and their differences are studied. Thereafter, mentioning the function of practical and theoretical reason among past thinkers and Allameh Tabatabaie, in response to the two posed questions, showing the effect of Allameh’s theory of constructive perceptions on some philosophical issues, the viewpoints of five contemporary thinkers and the effect of Allameh’s theory on their interpretations are investigated. Finally, considering the philosophical views of Allameh Tabatabaie, we conclude that he is the only philosopher who has related an intelligible with the name Constructive Perceptions to the practical reason which has come to be a separate type of intelligible in philosophical discussions. He argues that constructive perceptions is an intelligible of practical reason and so he has benefited from the practical and scientific results of this theory. Key words: intelligibles, practical reason, theoretical reason, Allameh Tabatabaie, constructive perceptions